tisdag 26 april 2005

Mätsiffrorna publiceras igen

KIA Index har legat nere sedan i januari på grund av ett leverantörsbråk, men är nu tillbaka igen. KIA, Kommittén för Internetannonsering, har valt att publicera siffrorna på Annonsörföreningens sajt.
- KIA är en ideell förening utan resurser och vi har inte möjlighet att hålla vår egen sajt uppdaterad. Därför presenteras KIA index på Annonsörföreningens sajt, säger Hans Nordlöv, ordförande för Kommittén för Internetannonsering, till IDG.se
I topp för vecka 15 är MSN.se med nästan 3,5 miljoner unika besökare.

fredag 22 april 2005

Cookies - pålitligt redskap för mätning?

De flesta webbmätningssystem använder cookies som verktyg för att mäta unik webbläsare. Men om besökarna raderar sina cookies löpande, kan vi då lita på mätsiffrorna? Den frågan ställer sig Adweek.
Undersökningsföretag som Jupiter och Nielsen/NetRatings har rapporterat om att det blir vanligare att besökarna raderar sina cookies. AQuantive's Atlas Institute research kommer nu med moteld. 43 procent av besökarna uppger, enligt Atlas, att de raderar sina cookies någon gång i veckan, men i själva verket har gruppens cookies en genomsnittlig livslängd på 45 dagar. Atlas menar att det besökarna säger inte speglar hur de verkligen handlar.

torsdag 21 april 2005

Striden trappas upp mellan Blocket.se och Metro

Metromarknad.se har retat gallfebern på Blocket.se. Nu senast gäller det Metromarknads annonskampanj där det påstås att Metromarknad.se har fler annonser än Blocket.se. Samtidigt består Metromarknad.se mestadels av länkar till annonser på Blocket.se. IDG.se skriver att Blocket.se stämmer Metro i marknadsdomstolen med anledning av annonskampanjen.

Hmm... hur tänker Blocket.se egentligen? Och hur tänker egentligen Metromarknad.se?

Glöm Metromarknad.se. Deras tjänst håller inte och kommer aldrig att bli någon jämbördig konkurrent med Blocket.se. Varför ska jag leta efter annonser på Metromarknad.se när jag ändå hamnar hos Blocket.se? Metromarknad.se är bara ett klick i onödan. MTG-koncernen har kraftigt underskattat internetanvändarna när de skapade Metromarknad.se.
Varför skulle jag annonsera på Metromarknad.se? Annonspriset är bara obetydligt billigare. Å andra sidan betalar jag gärna en tia extra, som det kostar hos Blocket.se, för att få mina prylar sålda. Alla känner till Blocket.se. Finns det nån utanför nördkretsarna som känner till Metromarknad.se?

Är det av PR-skäl som Blocket.se hotar med stämningar till höger och vänster? Hur svårt kan det vara att blockera spindlarna som hämtar annonser? Slumpa ut HTML-koden så deras spindlar inte kan tolka ut annonserna. Det finns massor av sätt att göra livet surt för såna som Metromarknad.se. Både billigare och enklare än ovissa rättsprocesser. Och snälla nån... hur kan man bli upprörd över att någon länkar till innehållet på webbplatsen? Hallå! Vi snackar internet, om någon har missat det.

RSS - viktigt verktyg för New York Times

RSS har kommmit för att stanna. New York Times, Nytimes.com, var tidigt med på banan. Det har visat sig vara ett lyckat drag. RSS-kanalerna på Nytimes.com genererade i mars 5,9 miljoner sidvisningar, en ökning med 342 procent jämfört med för ett år sedan, enligt ett pressmeddelande från Nytimes.com.
Bara mellan februari och mars ökade RSS-visningarna med 39 procent. Beräkningar visar att RSS sannolikt kommer att bli en mycket viktig länk mot läsarna de närmaste åren. 25 procent av Nytimes.com trafik väntas komma via RSS inom tre år. Och det är inte lite det. I mars hade Nytimes.com 555 miljoner sidvisningar eller 15 miljoner unika besökare, alltså ungefär dubbelt så många som Aftonbladet.se.

tisdag 19 april 2005

AP vill ha betalt för nyheter på webben

Nyhetsbyrån The Associated Press, AP, har sedan 1995 inte tagit extra betalt för nyhetsmaterial som publiceras på webben. Men nu är det slut på det. AP vill att deras 15 000 kunder ska betala för webbpubliceringen, skriver Floridatidningen Sun-Sentinel. Vissa stora webbplatser som nyttjar AP:s tjänster - såsom MSN, Yahoo och AOL - betalar redan för materialet.

SVT startar debattsajt

SVT Opinion är namnet på Sveriges Televisions nya sajt för samhällsdebatt. I forumet finns än så länge bara två ämnen att diskutera.
- Här kommer opinionsbildare att göra utspel, rapporter presenteras och nya debattörer att uppmärksammas. Så fort en debattartikel har publicerats har alla medlemmar möjlighet att diskutera den i forumet. Vi vill helt enkelt göra en sajt för dig som vill hänga med i samhällsdebatten och samtidigt bryta dina åsikter mot andras, skriver redaktören Jessica Lindroth på debattsajten.

måndag 18 april 2005

Webbradiolyssnandet ökar... sakta

Ruabs senaste räckviddsmätning visar att webbradiolyssnandet ökar. Förra mätningen genomfördes för ett år sedan. Då lyssnade 1,9 procent av befolkningen mellan 9-79 år på webbradio dagligen. Nu är siffran 2,3 procent.

lördag 16 april 2005

Den lokala marknaden: hur länge äger vi den?

Rupert Muroch slog huvudet på spiken tror jag. (Lokal)tidningarnas nästa stora slag blir att få den lokala marknadens lojalitet med sig ut på nätet. I USA visar de senaste siffrorna att den mest frekventerade nyhetssajten är Yahoo!News. Google har sedan lång tid tillbaka arbetat i en likande rikning med Google News.
Nästa logiska steg är att

torsdag 14 april 2005

Klok gubbe: Rupert Murdoch, 74. A digital immigrant

Rupert Murdoch, inget mindre än en legend i branschen, talade för American Society of Newspaper Editors - och vilket tal han höll.

We need to realise that the next generation of people accessing news and information, whether from newspapers or any other source, have a different set of expectations about the kind of news they will get, including when and how they will get it, where they will get it from, and who they will get it from.


The data may show that young people aren't reading newspapers as much as their predecessors, but it doesn't show they don't want news. In fact, they want a lot of news, just faster news of a different kind and delivered in a different way.


The challenge for us... is to create an internet presence that is compelling enough for users to make us their home page. Just as people traditionally started their day with coffee and the newspaper, in the future, our hope should be that for those who start their day online, it will be with coffee and our website.


Someone whom I respect a great deal, Bill Gates, said recently that the internet would attract $30 billion in advertising revenue annually within the next three years. To give you some perspective, this would equal the entire advertising revenue currently generated each year by the newspaper industry as a whole. Of course, all of this could not be new money. Whether Bill’s math is right is almost beside the point. What is indisputable is the fact that more and more advertising dollars are going on-line, and we must be in a position to capture our fair share.


Mannen är 74 år, och kallar sig själv för "a digital immigrant". Och ändå landar han så rätt. Imponerande. Dock, USA ligger långt före oss i "krisen för pappret" - än har vi relativt gott om tid. Men för att citera mig själv:
Use the revenue of today to build the revenue of tomorrow!

Hela texten finns här (från News Corp)

Och alla ni som undrade över blockets stämning

av meta-privatannons-sökmotorn allaannonser.se. Nu är det väl glasklart. Metro har lanserat tjänsten metromarknad.se i "samarbete med allaannonser.se". Just snyggt.
Ska bli otroligt spännande att följa vad som händer i den rättsaken.
För min del känner jag ingen respekt för en nätaktör som inte respekterar robots.txt - en defacto standard på internet som ger en sajtägare kontroll över vem som får indexera vad på din sajt. Hallå Metro!!! Det här är inte vilda västern längre.

onsdag 13 april 2005

Undersökning: Många känner sig otrygga på nätet

II-stiftelsen internetundersökning visar att 40 procent av de tillfråga känner sig otrygga på internet.
- Resultaten kan se nedslående ut och visar att vi har långt kvar innan Internet fått en naturlig plats i hemmen och blivit en självklar kommunikationskanal eller informationskälla, II-stiftelsens generalsekreterare Olof Hallström.
Undersökningen visar också att nästan varannan internetanvändare väljer bort vissa internettjänster eftersom de anser att användningen är för riskfylld.

Tunga medier ger stämda nättidningar stöd

Apple gillade inte att någon läckte information om deras kommande produkter och stämde dem. Genom stämningen vill Apple tvinga sajterna Powerpage och Apple Insider att avslöja sin källa. Flera tunga nyhetstjänster rusar nu till deras försvar, skriver CBS.
Kom igen, Apple! Sluta tramsa. Låt informationen vara fri.

tisdag 12 april 2005

Inspiration: The Webby Awards

Nu är det klart vilka sajter som nomineras till årets Webby Awards. En diger lista, med massor av inspiration att bjuda på. Vissa är givna, tex google (flera kategorier) och flickr.
Andra är mer överraskande, tex The Merck Manual (som jag själv var med och skissade på för många år sedan) och den moderna klassikern "Subservient Chicken".
Hittar du någon gammal eller ny favorit? Skriv en kommentar och berätta!

Hetast just nu: Räckviddsmätningar

Här hemma i sverige är vi mitt uppe i det stora trafikmätningskaoset. Efter flera års slumrande hantering av TNS Gallup, Sifo/Research International och Nielsen så blev det plötsligt fullt krig om vem som ska mäta trafiken på de svenska sajterna. Förutom att alla vill dansa runt guldkalven igen så är det kanske inte så konstigt att det tagit fart: annonsörerna har tröttnat på att köpa internetgrisen i säcken. Men internet är ändå bara en liten del av mediemixen av idag. Vikten av en gemensam och medieövergripande räckvidsmätning kan inte överskattas. Det bevisas inte minst av att NYTimes den 10/4 hade en låååång och välarbetad story om vad som händer på området i USA. 12 sidor, läsvärt!

But one indisputable fact about media measurement is that if you change how you count, funny things happen.

Känns väldigt relevant, nu när vi snart måste skärpa till oss i internetsverige och gå från trafikmätning till panel- och räckviddsmätning. En spännande tid ligger framför oss.

måndag 11 april 2005

Sveriges radio har byggt om

SR.se, som utsetts till Sveriges bästa webbplats två år i rad, har fått nya startsida. Det är drygt tre år sedan SR.se senast byte utseende. Vad tycks? Kommentera nya layouten här.

Metro satsar på webben

Gratistidningen Metro ska satsa på webben. Men det blir inga nyheter utan en vadslagsningstjänst tillsammans med eftertextannonsering samt en musik- och kontakttjänst som har premiär på onsdag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna, skriver Dagens Industri och Resumé. Så småningom kommer också en nyhetstjänst.
- Vi tittar just nu på hur vi ska bygga nyhetssajter i alla länder där Metro finns. Vi kommer att finnas på nätet i alla länder men vi får se hur snart det blir, säger Peter Holmlund till Dagens Industri.

.jobs klubbad som ny toppdomän

ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) bestämde vid sitt möte i Argentina den 8/4 2005 att tillåta .jobs som en ny toppdomän. Glada är SHRM som är en av de tre organisationer som kommer att hantera domänen. Oroliga är en del profeter som tror att det här kommer att slå hårt mot tex monster.com och andra onlineaktörer på jobbmarknaden.
Förvånade, på gränsen till likgiltiga är resten av oss - som har sett andra sTLD komma och försvinna.

På samma möte spikade ICANN att .travel och skulle tillåtas som ny toppdomän, och jag är lika frågande till det.

Varför, liksom?

söndag 10 april 2005

Nättidningar bygger egna nyhetsläsare

Flera stora nättidningar - bland andra Denver Post, The Guardian och Los Angeles Times - jobbar med att bygga egna nyhetsläsare, skriver Wired.com. Nyhetsläsarna är ofta baserade på RSS-teknologin. Syftet med egna nyhetsläsare är att göra det enklare för användarna att hitta just deras nyheter. Samtidigt öppnas också en ny kanal för annonser och personifierat innehåll.

fredag 8 april 2005

Blocket.se återigen utsatt för attack

Blocket.se ligger för närvarande nere. Enligt uppgift har annonssajten återigen utsatts för en attack i någon form. Medan arbetet med att täta luckan i systemet pågår, har Blocket.se valt att helt koppla ner sin tjänst från internet.
Uppdaterad (2005-04-09 kl. 22.20): Problemen med Blocket.se verkar vara omfattande. Det går fortfarande inte komma fram till Sveriges största privatmarknad.
Uppdaterad (2005-04-10 kl. 09.04): Blocket.se är tillbaka på internet igen, men med vissa begränsningar. Det går exempelvis inte att skriva in nya annonser.

torsdag 7 april 2005

Blocket.se hackad

Blocket.se, Sveriges största prylmarknad på nätet, hackades i går. Trafiken styrdes om till en konkurrrentsajt, Raderna.se, skriver Dagens Media.

Blocket.se ägs av Aftonbladet tillsammans med bland andra Gota Media, Svenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

Så tänker HD.se

Joakim Jardenberg är av personerna bakom Helsingborgs Dagblads nättidning, HD.se. I en intervju med Pressens Tidning ger han tips på hur en landsortstidning kan lyckas på webben.

- Det är på annonssidan som intäkterna finns, menar Jardenberg.

fredag 1 april 2005

Svenska Dagbladet ny ägare till Tastline.com

Merparten av Tastline.com har köpts av Svenska Dagbladet, skriver Pressens Tidning. Svenska Dagbladet har förvärvat 94 procent av Tasteline. Tasteline gick i fjol med en liten vinst. Omsättningen var runt 7 miljoner kronor.

Sony satsar mer på webbreklam

Sony körde en kampanj på webben för en digitalkamera i slutet av förra året. Det gav 12 000 besökare till deras sajt, ett bra resultat tycker Sony som satsar vidare på webbreklam, skriver Dagens Media.

- Vi har inte utnyttjat internet i
marknadsföringen tidigare. Men de som är intresserad av digitalkameror
söker mycket information på nätet. Tester är viktigt för köparna som
försöker läsa om sin kamera innan de köper, säger Stefan Andersson,
produktchef för digitalkameror på Sony.

April, april...

Så var det dags igen. Flera nättidningar har ansträngt sig för att försöka lura sin läsare. Barometern.se hävdar att en speciell programvara gör din dator till en digital-tv-mottagare. I Uppsala skriver UNT.se att slottet ska bli studentbostäder. HD.se har gjort en sammanställning av flera tidningars aprilskämt.