tisdag 27 december 2005

Så var webbåret 2005

Året är snart till ända. Det är dags att summera. Men vad var det som hände? Networkers.se listar det viktigaste som hände på webben 2005.


  • Årets viktigaste roll: Webben som nyhetsförmedlare i samband med flodvågskatastrofen i Asien. Aldrig tidigare har så många velat veta så mycket om så många.

  • Årets tjafs: Blocket.se surade över marknadsföringen från Metromarknad.se och Allaannonser.se fick också en släng av sleven.

  • Årets modeord 1: Blogg. Alla ska ha en blogg. Något att säga eller inte spelar ingen roll.

  • Årets modeord 2: Citizen journalism. Alla har en journalist inom sig. Kanske inte...

  • Årets modeord 3: Web 2.0. Var tog Web 1.5 vägen?

  • Årets miss: Blocket.se blev hackade och fick sin trafik omstyrd till en konkurrent. Som grädde på moset fanns ingen fungerande backuplösning. Stora delar av systemet fick skrivas om på nytt.

  • Årets trendigaste: Webb-TV. Alla ska sända TV, ofta hellre än bra.

  • Årets genombrott: RSS. Efter att ha varit ett nördredskap i sisådär 6-7 år fick RSS sitt välförtjänta genombrott.

  • Årets sajt: Internetworld utsåg SVT.se till vinnare. Nja...

  • Årets tristaste: Latimes.com startade en wiki. Bara några veckor senare fick den stängas efter missbruk. Till och med den mest lysande wiki-stjärnan, Wikipedia.org, hade problem.

  • Årets never-ending diskussion: Cookies, cookies och åter cookies. Förr hotade kakan den personliga integriteten. Nu hotar den annsörerna.

  • Årets CTRL+C/CMD+C: Barometern.se startade en sluta-röka-kampanj. Aftonbladet.se snodde konceptet och mottog senare stolt Sime Awards.

  • Årets avslöjande: Flera tunga nättidningar bryter mot lagen genom att inte anmäla sin databas till Radio- och TV-verket. Networkers.se avslöjade.

  • Årets äntligen: Världens kanske finaste journalistpris, Pulitzer, nu också på webben.

  • Årets mest efterlängtade: Podradiosändningar från SR.se. Underbart, helt enkelt.

  • Årets girigaste: Mobiloperatörerna som fortsätter att ta hutlösa avgifter i samband telefonbetalningar.


Vad har jag glömt? Skriv och berätta.

lördag 24 december 2005

Internet vinnaren om annonspengarna

Nättidningarna spås bli vinnare i kampen om annonsörernas pengar 2006. 65 procent av landets största annonsköpare räknar med att öka sina reklaminvesteringar på webben kommande år, säger branschorganisationen Sveriges Annonsörer till TT.
- Det är uppenbart bland våra medlemmar att allt mer av annonseringen riktas mot nya medier. Ingen vill längre skicka reklam i blindo, säger Carolin Granberg, projektledare hos Sveriges Annonsörer.
Ökningen av annonspengar på webben förväntas ske på bekostnad av annonsering i kvällspress och oadresserad direktreklam.

fredag 23 december 2005

God jul önskar Networkers.se!

Tack för att du läser Networkers.se. Fortsätt att tipsa om saker och ting som berör oss som jobbar med nättidningar, så blir 2006 ett ännu bättre nättidningsår.

torsdag 22 december 2005

USA Today slår samman webb och print

USA Today gör som New York Times - slår ihop sina webb- och printredaktioner till en gemensam redaktion, rapporterar Editor & Publisher. Med sammanslagningen får USA Today en jätteredaktion som omfattar omkring 500 personer.

Flera nättidningar öppnar upp igen

Vissa stänger delar av sin nättidning för betalande prenumeranter. Andra går åt andra hållet och öppnar. Nyligen öppnade Houston Chronicle återigen delar av sin webb. Senast i raden av stortidningarna som tar bort spärren på webben är Toronto Star. Ledningen för Toronto Star menar att registreringen tas bort för att Toronto Star ska vara en konkurrenskraftig nättidning räknat i antal besökare och sidvisningar.
Jag är övertygad om att en stängd nättidning kan vara hämande för utvecklingen. Men med rätt metod kan det funka. Nättidningar som kräver registrering för sina egna unika tjänster har inget att frukta. Trubbiga stängningar, som att exempelvis kräva registrering för att överhuvudtaget få ta del av något på webbplatsen, är dömda att misslyckas. Frågan är hur länge Nytimes.com håller ut...

Tidningarnas framtid finns på webben

Don Graham, styrelseordförande för Washington Post, har kommmit till insikt.
- I år har jag för första gången insett att vissa nyheter berättas bättre på webben än i papperstidningen, sa han nyligen vid en analytikerträff enligt Washingtonian.com.
Vid samma tillfälle uttryckte Don Graham också att tidningarnas framtid finns i webben, inte i pappret.

fredag 16 december 2005

Auktion gav sex miljoner

Sydsvenskans första försök att byta annonsutrymme mot varor från annsörerna som sedan auktionerades ut på webbplatsen Bjudnu.se gav sex miljoner kronor, skriver Dagens Media. Resultatet är klart över förväntan, menar Sydsvenskan som hade hoppats på minst tre miljoner kronor. Sammanlagt bjöd över 3 000 personer på varorna.

torsdag 8 december 2005

Stäng webbplatsen och tjäna pengar

Det började som en tråkig rutinsak och slutade som en inkomstbringande affärsidé.
Jag satt och läste accessloggarna för våra webbtidningar. Gång på gång upprepade sig samma mönster. Den ena efter den andra dammsuger vår webb på nyheter. Men mönstret är inte mänskligt. Bakom accesserna döljer sig avancerade spindlar som med hög hastighet plockar hem allt vi har att erbjuda. Glöm robots.txt. Många spindlar som finns i mina loggar struntar blankt i den filen. Efterforskningen ledde till en rad så kallade omvärldsbevakningsföretag. Frågan ställdes på sin spets:
Ska vi låta dessa företag sno våra nyheter utan att vi får en spänn?
Svaret blev nej.
Sagt och gjort. Vi lokaliserade företagen och stängde av dem från våra webbplatser. Det tog inte många timmar innan vi fick första telefonsamtalet:
- Det står "access denied" när vi besöker er nättidning, sa mannen i luren.
Någon som ringde försökte dra parallellen med vanliga sökmotorer. Vi köper inte det. I stället får företagen köpa av oss. Hittills har alla som hört av sig accepterat läget - och betalt för att få ta del av våra nyheter. På kuppen har vi också fått bättre kontroll på hur omvärldsbevakningsföretagen hanterar vårt upphovsrättsskyddade material.
Våra webbplatser verkar inte vara ensamma om att vilja skydda innehållet från "tjuvar". En grupp publicister varnade nyligen för att sökmotorerna inte kan fortsätta att fritt hämta innehåll från webbplatserna.

330 000 prenumeranter på webben

Timesselect, en betaltjänst från New York Times på webben, fortsätter att växa i antalet prenumeranter. Senaste månaden har antalet prenumeranter ökat med 60 000 till sammanlagt 330 000 prenumeranter, skriver Editor & Publisher. I sammanhanget kan nämnas att ungefär hälften är enbart webbprenumeranter medan den andra halvan har tillgång till tjänsten via sin pappersprenumeration.
Abonnemanget kostar knappt åtta dollar för en månad eller 50 dollar för ett år.

Pulitzerpriset nu också på webben

Styrelsen för världens kanske finaste journalistprist, Pulitzerpriset, har nu upptäckt webben. Från och med nästa år kan bra webbjournalistik kan nomineras i samtliga 14 kategorier. Bättre sent än aldrig...

måndag 5 december 2005

Förnyat förtroende för Adtoma

Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, TV4, Expressen, Hemnet och Koll.se förlänger avtalet med Adtoma AB avseende annonshanteringssystem för webben. Det uppger Adtoma i ett pressmeddelande. Avtalet löper på 24 månader.