fredag 29 september 2006

ESPN lägger ner mobilsatsning

Sportkanalen ESPN lanserade i slutet av förra året en ambitiös satsning på sportnyheter i mobilen, Mobile ESPN. Med en speciell programvara för mobilen som matar läsaren med de senaste sportnyheterna och resultaten försökte ESPN skapa en lönsam tjänst. Ett år senare är misslyckandet ett faktum, enligt ett pressmeddelande från ESPN.
Den närmaste motsvarigheten i Sverige är nog Sportzapp.se som används av bland annat Sydvenskan.se och GP.se.

tisdag 19 september 2006

Belgisk domstol tvingar Google att betala

Nyhetstjänsten från Google, Google News, har problem. Som Networkers.se tidigare har berättat tvingade nyhetsbyrån AP fram en uppgörelse som innebär att Google News betalar för att få publicera AP:s nyheter på Google News. Nu kommer nästa bakslag för Google.
En belgisk domstol har av upphovsrättsskäl dömt Google News att betala en miljon Euro i skadestånd för varje dag som Google News och sökmotorn Google utan tillstånd publicerar nyheter från belgiska nyhetsförmedlare. Google svarade med att direkt ta bort belgiska nyheter från sitt sökindex, skriver Slashdot.org.

fredag 15 september 2006

Sveriges 50 bästa mobilsajter

Tidningen Internetworld listar Sveriges bästa webbplatser för mobilen. Överst på listan hamnar Eniro följd av Sveriges Radio. Kul att se att flera lokaltidningar är med bland de 50 bäst rankade mobilsajterna. Tre av dem är Helsingborgs Dagblad (31), Uppsala Nya Tidning (43) och Nerikes Allehanda (46).

Förankra förändringar hos läsarna

Ökad läsarkontakt är på alla nättidningars läppar. När tidningarna kommer närmare sina läsare och gör dem mer delaktiga gäller det att visa ännu mer fingertoppskänsla för hur läsarna behandlas och hur tekniken fungerar.
Det fick nyligen den rosade webbplatsen Digg.com tillsammans med Facebook.com erfara. Båda gjorde tekniska förändringar av sina respektive webbplatser i syfte att göra tjänsten bättre. Men förändringarna var inte förankrade bland dem som använder webbplatserna. Reaktionen blev kraftig, berättar Wired.com. Även annonsörerna tvekar inför att satsa på webbplatser där läsarnas makt är stor, skriver Advertising Age.

onsdag 13 september 2006

SVT.se hoppar av mätstandard för webben

Sveriges Television har redovisat sina besökssiffror på webben med hjälp av mätverktyget från Nielsen Netratings. Nu väljer SVT.se att byta mätsystem till Websidestory HBX. Genom bytet publiceras inte länger SVT:s besökssiffror på KIAIndex eftersom KIA ännu inte godkänt HBX som mätverktyg, skriver Dagens Media.

För egen del hoppas jag att Kia, alltså Kommittén för internetannonsering, snart godkänner Google Analytics. Jag har erfarenhet av Insight XE och Nielsen Netratings. Båda kostar en bra slant. Google Analytics kostar gratis och är minst lika bra som konkurrenterna och på vissa punkter till och med klart bättre.

torsdag 7 september 2006

Fem grundregler för en community

Allt fler tidningar söker närmare kontakt med sina läsare. Bloggar, medborgarjournalistik är ett par exempel på det. Men hur skapar man en community av sina kontakter?
Robin Miller har listat fem gyllene regler för att lyckas, rapporterar Online Journalism Review.
I webbkretsar är Robin Miller mest känd som Roblimo, skribent för en världens största tekniksajter, Slashdot.org. En av Roblimos regler handlar om att ta vara på läsarnas kunskap. Inse att det alltid finns läsare som kan mer än du själv oavsett ämne. Klok man, den där Robin Miller.