tisdag 19 juni 2007

Kia återuppstår från de döda

Kommittén för Internetannonsering, Kia, har levt ett slumrande liv de senaste åren. Trots det har församlingen, som består av olika branschintressen, haft stort inflytande på mätningen av svenska webbplatsers storlek. IDG-tidningen Internetworld berättar i dag att Kia anställt Lasse Näsström för att ansvara för deras kansli, men också driva utvecklingen kring mätstandarden.
– Det förkommer alltid sajter som vill fuska sig till bra besökarsiffror. Därför är min uppgift också att se till att vi inte jämför äpplen och päron och att de deltagande mätföretagen mäter på samma sätt, säger Näsström till Internetworld.
Uttalandet är välkommet. Alla trogna läsare av den här spalten vet att Networkers.se har jobbat hårt med frågan under våren. Här hittar du en sammanfattning av läget, Lasse!

8 kommentarer:

johannes sa...

Hej Fredrik

- iofs trevligt med kia, men det jag verkligen saknar är en listning av alla sajten som är anslutna till google analytics.

Kan inte networers sponsra med följande?
1. skaffa en domän.
2. göra ett hack som hämtar analyticsdata från de som vill vara med.
3. lista ut veckovisa tal.

Så skapas en alternativ och klart jämförbar lista, (vi kör med siteCensus på jobbet och den visas i princip samma siffror som google analytics)

...och då kan även tjenis.se få sin plats i dolen ;-)

mvh/ johannes

Fredrik Nygren sa...

Du väcker en mycket intressant tanke. Jag ska ta en allvarlig funderare på saken och titta lite på vilka möjligheter Analytics erbjuder för att skapa en sådan tjänst.

Anonym sa...

hej, det kluriga är att analytics inte har ett api som gör att man kan hämta ut data, dock finne ett phpCake-hack och en wordpreww-plugin som löst det, så det bör gå.

En ide är att kontoägarna låter en "spindel" logga in på deras konto 1 gång per vecka för att hämta data.

Fredrik Nygren sa...

Jag känner till PHPCake-lösningen. Den bygger just på spindellösningen som loggar in på respektive Analytics-konto såvitt jag förstår. Men det kan vara lite känsligt. Jag gissar att det kan finnas ett visst motstånd mot att behöva lämna ut sina inloggningsuppgifter. Jag skissar i stället på en annan idé. Google Analytics kan mejla ut rapporter, lämpligen i XML, till vårt system som samlar in innehållet och processar det. På det viset kan användaren själv styra vilken statistik som ska visas i vår tjänst och även hur ofta den ska uppdateras. Användaren får full kontroll. Vad tror du?

johannes sa...

Sant, då gäller det bara att alla som vill ligga på listan ser til att skicka ut exakt samma rapport i samma tidsintervall :-)

Fredrik Nygren sa...

Jag tror inte att tidsintervallet behöver bli något större bekymmer. XML-datan är nämligen specificerad per dygn. Sedan är det upp till vår applikation att plocka ut statistik för sajterna som har siffror för den valda tidsperioden.

johannes sa...

Toppen, då är det bara att ställa i semesterna och koda :-)

Lite namnförslag, ledigt hos nic:
Sajtstatistik.se
Webblistan.se
Internetstatistik.se
Networkerslist.se
NetList.se (klart bäst)

Jag reggar gärna upp mina privata sajten om det behövs testdata!

/johannes

Fredrik Nygren sa...

Tackar! Men inledningsvis får det nog bli en subdomän till Networkers.se eller så nyttjar jag kanske någon av mina andra domäner. Först och främst måste jag testa av idéen och skriva något slags proof of concept-script.
Som sagt: om några veckor börjar semestern...