Sydsvenskan och Resumé i SEO-skandal
Doktoranden Malin Sandström avslöjar i bloggen Vetenskapsnytt en ny stor skandal inom sökmotoroptimeringsbranschen. SEO-företaget Jajja Communications har den senaste tiden dränkt ett stort antal bloggar med skräpkommentarer innehållande länkar till Jajjas länkfarm. Allt i syfte att dra mer trafik till Jajjas kunder. På Jajjas kundlista står Sydsvenskan.se och Resumé.se.
På Jajjas webbplats uttrycker båda tidningskunderna stor belåtenhet med Jajjas SEO-teknik:
- Dubblering av söktrafiken under första året, säger Resumé i ett uttalande från mars i år.
För Sydsvenskan är effekten ännu större. Trafikökningen från sökmotorerna har ökat med 600 procent, en effekt som tillskrivs Jajja.
Jajjas teknikchef, Tommy Pettersson, säger i en kommentar att företaget tar avstånd från fusktekniken som nu avslöjas. Han skyller den uppkomna situationen på Jajjas samarbetspartners, som i strid mot Jajjas vilja, ändå använt fultekniken.
Men Tommy Pettersson är ute på tunn is. För vad som inte sägs i avslöjandet från Vetenskapsnytt, är att Jajja i en intervju med DN.se i början av förra året (2006) påstod att de har slutat jobba med vad de själva kallar för externa lösningar redan i augusti 2005.
Skandalen kastar också återigen en mörk skugga på Tidningsstatisik AB, TS, som utfärdar revisionsintyg för sökrelaterade tjänster, alltså en slags SEO-legitimation. Jajja tillhör precis som hårt kritiserade Hermesius Publications AB gruppen av SEO-företag som har fått grönt ljus från TS.
Det är naturligtvis en skandal i sig.
Uppdatering 070706: Joakim Jardenberg, nya medier-guru i Helsingborg, skriver om TS och deras revisioner som lovar runt men håller tunt.
1 kommentar:
Jajja länkfarm:
www.katalogerna.se
www.webbshopping.se
Mer eller mindre gömda sitemaps hos Jajja kunder:
www.mrtsystem.com/sitemap.asp
www.d-flow.com/sitemap.asp
www.inpipe.se/sitemap.php
www.thermotech.se/sitemap.asp
Skicka en kommentar