lördag 29 september 2007

Tidningarnas länkhyckleri

Familjen Twingly växer för varje dag. Tidning efter tidning vill visa sig generösa och bjuda in bloggarna i debatten. Företaget Primelabs, som erbjuder tjänsten Twingly, gnuggar händerna och nättidningarna tycker att de gör en god gärning när de låter sina artiklar matchas mot bloggarnas inlägg. Det låter så fint. I själva verket är det bara ett försök att rädda ansiktet på nättidningarnas nonchalanta sätt att behandla andra källor på webben.

En god webbpublicist bjuder på länkar till andra, hellre en extra gång än ingen gång alls. Ingen svensk nättidning bland de traditionella medierna får i närheten av godkänt på den punkten. Jag har granskat ett antal stora och medelstora nättidningar (NT.se, Corren.se, HD.se, Barometern.se, GP.se, Sydsvenskan.se, NSD.se, NA.se, UNT.se och VK.se) och deras vilja att länka till andra webbkällor. På varje tidning har jag gått igenom 10-15 artiklar på startsidan och sökt efter eventuella externa länkar. Efter att ha kikat igenom sammanlagt mellan 100-150 artiklar hittade jag fyra artiklar med externa länkar. Två av dem hittade jag på HD.se, en på GP.se och en på NT.se. På resten fanns inte en enda extern länk i anslutning till artikeln.

Som läsare känner jag ofta att externa länkar kan ge mig ett stort mervärde. Dessutom är det en snygg service, då jag slipper att leta upp informationen själv. Sydsvenskan.se skriver exempelvis spaltmeter om den pågående Bokmässan, men kan inte bjuda mig som läsare på en länk till mässans webbplats. Ännu mer konstigt blir det när UNT.se skriver om webbfenomenet Facebook, men inte kan kosta på sig att ge mig en länk dit. NA.se, VK.se och många andra skriver om lokala idrottslag utan att ge mig en chans att hitta till klubbens hemsida.

Jag tror att nonchalansen att inte länka till andra bottnar i någon slags rädsla för att tappa besökaren. Inget är mer fel. Den som är snäll får snällhet tillbaka, vilket Stefan Einhorn förklarar mycket klokt i boken Konsten att vara snäll. Den som länkar till andra får också pluspoäng av Google, vilket leder till fler besökare, inte färre.
I bland tar sig länkvägran nästan absurda former. Inte ens inom samma tidningskoncerner länkar tidningarna till varandra. Barometern.se skriver att hockeylaget IK Oskarshamns har besegrat Växjö Lakers, men gör samtidigt sitt bästa för att censurera läsarna från att läsa vad systertidningen i Växjö, Smålandsposten, skriver om samma match. Lika illa är det på SMP.se som inte länkar till Barometern.se. Problemet är inte unikt. Hur ofta ser vi koncernsyskon som Aftonbladet.se länka till SvD.se eller Expressen.se till DN.se? Nästan aldrig. På kuppen blir vi alla förlorare.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Titta på tv4nyheterna.se - de har faktiskt bra externa länkar!

Unknown sa...

Hej, enskilda personer tidningarnas webbredaktioner delar faktiskt helt och hållet dina åsikter, det du efterfrågar är på väg. Skandinaviska tidningar länkar ut mycket mer än tidningar i övriga Europa. Undantag finns förstås, t ex BBC (inte en tidning, men ändå) länkar öppet till andra mediasajter.

Twingly är ett första steg, men tidningarna använder inte tjänsten framförallt för att framstå som generösa utan för att skapa läsarvärde, bloggarnas konversationer är oftast på en ganska hög nivå. De vill också motivera bloggare att länka mer till dem genom att ge dem uppmärksamhet tillbaka, precis som du skriver.

Twingly erbjuder en äkta symbios, både tidningarna och bloggarna tjänar på det. Så utformar vi alla våra tjänster, de ska alltid innebära en direkt nytta för bloggaren. Enda sättet för oss att bygga ett hållbart företag är att erbjuda äkta värden och vara ärliga med vår verksamhet.

Mvh,
Martin Källström
VD Primelabs

Anonym sa...

Om du får plus poäng med Google eller på utlänkar är ganska komplex fråga. Utlänkar har ju ett taggningsvärde och kan gynna ranking när innehåll, ankartext på utlänk och innehåll dit utlänken går har gemensam relevans.

Det i sig behöver dock inte vara särskilt avgörande för rankingen givet det sätt dessa nättidningar typiskt har byggt sin interna struktur. Särskilt kan man ju se att inlänkar från bloggpostningar i och de lösningar som nu uppmuntrar till det inte för dem tycks ha avgörande inverkan här. Andra bromsande faktorer finns med andra som kan vara hastighetsbestämande.

Gynnas kan de dock på andra sätt mer styrt från informationssökarens beteende. Vi har ju personlig sökning nu. Besvarar ett söksvar en specifik fråga vars svar söktes tenderar informationssökaren att prioritera sajten över tiden. Webbhistoriken kan då påverka dess ranking positivt. Eller det är en teori för hur personlig sökning fungerar just nu.

Relevanta utlänkar kommer ju gynna här genom att sajten i fler fall ger värde för läsaren även där den faktiska artikeln eller nyheten inte besvarade frågan.

Dock publicerar ju nättidningarna nyheter och i mindre utsträckning mer faktabetonade artiklar som över tiden tenderar att besvara den här typen av frågor.

Sammantaget är jag inte alls säker på om de stora svenska nättidningarna som de jobbar nu med nätpublicering påverkas särskilt mycket varken av relevanta utlänkar eller djuplänkar till nyheter.

Anonym sa...

PS

Därmed inte sagt att inte Twingly kan ha ett konkret värde för tidningar.

Som Källström skriver skapar de en koppling, eller symbios som han kallar det, som kan inducera kommunikation. Tidningarna blir mindre isolerade vilket är betydelsefullt.

Också kan de skapa ett generellt intresse för nyheter hos nättidningarna bland bloggarna. De söker nyheter att matcha mot bloggpostningar och man får en "nyhetskult".

Det bör ha stor potential för att skapa långsiktigt ökad antal besökare via länkar för nättidningarna från bloggarna.