tisdag 18 december 2007

Så var webbåret 2007

I den här spalten tittar vi ofta framåt - mot nya trender, nya tekniker och nya affärer. Men det är historien som lär oss något. Med bara några veckor kvar av året har det blivit dags att summera webbåret 2007. Här är listan. Håll till godo!

• Årets folkrörelse: Facebook. Alla hängde på fejsboken och många gånger undrade vi nog varför. Nu är kulmen nådd. Delar av webbeliten har redan dragit vidare mot nya mål.
• Årets trend: Nördarna är redan i gång och mikrobloggar sedan något halvår på Jaiku och Twitter. Nästa år är det Svenssons tur.
• Årets bloggare: Alex Schulman. Så mycket uppmärksamhet för så lite.
• Årets gäspning: Torget.se läggs ner. Jaha...
• Årets frispel: Sökmotoroptimeringsföretaget Hermesius slog tillbaka mot Networkers.se genom att påstå att jag bedriver illegal verksamhet av "globala mått".
• Årets äntligen: Nya Wermlands-Tidningen tog steget ut på webben. Historiskt.
• Årets bugg: Cookieproblem och en uppdatering av ett antivirusprogram fick webbmätsiffrorna att skena. Sifo Media stängde av Aftonbladet och flera andra stora sajter från sin topplista.
• Årets krasch 1: Nya SvD.se kom, sågs och försvann för att slutligen komma tillbaka igen och ta hem Internetworlds titel årets mediesajt.
• Årets krasch 2: Expressen.se testade läsarnas tålamod till bristningsgränsen i samband med en systemuppgradering.
• Årets fuskare: Norran.se, Ostran.se, ST.nu, Ekuriren.se, Falukuriren.se med flera lurade sina annonsörer, läsare och förmodligen även sig själva med uppblåsta besökssiffror.
• Årets webbtjänst: Med hjälp av Tracab såg Aftonbladet till att fotbollsnördarna kunde följa sina allsvenska spelare i realtid på webben. Hur läckert som helst.
• Årets Jesus: Kommittén för Internetannonsering, KIA, uppstod från de döda. Det var på tiden.
• Årets struts: Tidningsstatistik AB utfärdade vackra diplom till höger och vänster och legitimerade därmed bluff och båge i SEO-branschen samtidigt som företaget vägrade inse problemet.
• Årets flopp: Vi byggde och trodde verkligen på Tjenis.se, men när den kom hade vi inte muskler att dra det vidare.
• Årets pryl: Valet kunde inte vara enklare. Vem kan motstå en iPhone?
• Årets miss: Metrobloggen lovade sina bloggare pengar för bloggandet. Men de hade inte räknat med att någon skulle använda systemet för att dra in en miljon kronor till välgörande ändamål. Det slutade med att Metrobloggens chef togs med byxorna nere.

Om du vill kika ännu djupare i bakspegeln så får du inte missa Networkers årssummering för 2006 respektive 2005.

God jul och gott nytt år på er allihop!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt kort. Facebook är nog mest av allt det vi gamla radikaler lärde av K Marx. I omgjord version lyder det ungefär att "Facebook är ett opium för folket". Kul, javisst, men nyttigt? Tveksamt.

Anonym sa...

Ursäkta min dåliga kunskap i publiceringsverktyg men jag vill inte vara anonym; tidigare inlägg och detta inlägg är skickat av:
Bosse Vikingson

Swedish Research sa...

Sajterna du tycker illa om tycker jag att du ska markera länkarna för med epitetet rel=nofollow så att du inte får länkkraft för dem med Google.

Jag menar du kritiserar dem för sökmotorspam men ger dem samtidigt länkkraft som hjälper deras ranking :-D

Fredrik Nygren sa...

Tack Hans. Jag vet att jag har fått den synpunkten tidigare och återigen glömt att använda mig av information. Ska försöka bättra mig.