tisdag 10 juli 2007

Webbmätleverantör slopar sidvisningar

En av de största aktörerna på marknaden för mätverktyg på webben, Nielsen/NetRatings, har beslutat att avskaffa sidvisningar som primär mätmetod. Den viktigaste mätenheten blir i stället den totala tiden besökaren tillbringar på webbplatsen, berättar Computerworld i Australien.
I ett pressmeddelande (PDF) berättar Nielsen/NetRatings att det totala antalet sessioner även kommer att redovisas. Sidvisningar kommer att mätas framöver, men siffrorna tappar i betydelse och status.
Det framgår inte hur beslutet påverkar den svenska marknaden, där Nielsen/NetRatings är ett av en handfull KIA-godkända mätsystem. En rimlig gissning är att Nielsen/NetRatings inte gör några nationella anpassningar. Skulle förvåna mig om inte fler mätsystem följer exemplet.
Orsaken till kursändringen är att allt fler webbplatser använder webbteknik (Ajax och Flash) som minimerar antalet sidladdningar. Därför har antalet sidvisningar spelat ut sin roll, menar Nielsen/NetRatings.
Förutom att mätenheten är en anpassning till verkligheten, så ser jag åtminstone ytterligare ett par fördelar med att mäta besökarens tid på webbplatsen i stället för sidvisningar. För det första blir det mindre intressant att syssla med oseriös sökmotoroptimering (läs Jajja och Hermes). En annan fördel som uppenbarar sig tillfaller annonsörerna som bättre kan anpassa sina annonser och budskap när de blir mer medvetna om besökarnas beteende på sajterna.

fredag 6 juli 2007

Sydsvenskan och Resumé i SEO-skandal

Doktoranden Malin Sandström avslöjar i bloggen Vetenskapsnytt en ny stor skandal inom sökmotoroptimeringsbranschen. SEO-företaget Jajja Communications har den senaste tiden dränkt ett stort antal bloggar med skräpkommentarer innehållande länkar till Jajjas länkfarm. Allt i syfte att dra mer trafik till Jajjas kunder. På Jajjas kundlista står Sydsvenskan.se och Resumé.se.
På Jajjas webbplats uttrycker båda tidningskunderna stor belåtenhet med Jajjas SEO-teknik:
- Dubblering av söktrafiken under första året, säger Resumé i ett uttalande från mars i år.
För Sydsvenskan är effekten ännu större. Trafikökningen från sökmotorerna har ökat med 600 procent, en effekt som tillskrivs Jajja.

Jajjas teknikchef, Tommy Pettersson, säger i en kommentar att företaget tar avstånd från fusktekniken som nu avslöjas. Han skyller den uppkomna situationen på Jajjas samarbetspartners, som i strid mot Jajjas vilja, ändå använt fultekniken.
Men Tommy Pettersson är ute på tunn is. För vad som inte sägs i avslöjandet från Vetenskapsnytt, är att Jajja i en intervju med DN.se i början av förra året (2006) påstod att de har slutat jobba med vad de själva kallar för externa lösningar redan i augusti 2005.

Skandalen kastar också återigen en mörk skugga på Tidningsstatisik AB, TS, som utfärdar revisionsintyg för sökrelaterade tjänster, alltså en slags SEO-legitimation. Jajja tillhör precis som hårt kritiserade Hermesius Publications AB gruppen av SEO-företag som har fått grönt ljus från TS.
Det är naturligtvis en skandal i sig.

Uppdatering 070706: Joakim Jardenberg, nya medier-guru i Helsingborg, skriver om TS och deras revisioner som lovar runt men håller tunt.

onsdag 4 juli 2007

Ny lokal webbsatsning med 50 sajter

Lokala webbplatser är ett av årets trendord. Förutom lokaltidningar och så kallade lokala kvällstidningar dyker det titt som tätt upp olika lokalsatsningar. Vissa lokalprojekt drivs av engagemang andra av pengar eller både och. Ett exempel på det senare, så tolkar jag upplägget, är Mitt City som jag snubblade över i dag. Det är ett nätverk av 50 sajter alla med namnet Mittoskarshamn.se, Mitthelsingborg.se, Mittkarlstad.se, Mittstockholm.se och så vidare. Av Googles cachar att döma verkar sajterna ha varit ute knappt ett par månader. Bakom nätverket står ett företag i Karlskrona som heter Mesh.
Sajterna ser ut att vara självspelande i väldigt hög grad. På startsidan visas inlänkade RSS-flöden från de "riktiga" lokal nyhetskällorna. Skulle tro att en och annan chefredaktör eller vän av upphovsrätten inte är helt till freds med upplägget. Själv har jag inga problem med det. Däremot funderar jag på vem som egentligen vill ha den här typen av sajter. Är det någon som överhuvudtaget använder dem? Vilket värde ser en annonsör i dessa sajter?
För mig är det mest ett trist exempel på när engagemanget får stå tillbaka till förmån för pengarna.