söndag 30 september 2007

Nya SvD.se höll inte måttet

Så här såg SvD.se ut under gårdagskvällen och en bit in på söndagen.

I går skrev jag och flera andra bloggare med mig om nya SvD.se. Den nya sajten kändes fräsch till form och färg. Tekniken bakom sajten har dock visat sig mindre fräsch. Bo Hedin, chefredaktör och ansvarig utgivare på SvD.se, tvingas i dag meddela att tidningen i väntan på att problemen rättas till kör vidare på den gamla sajten.
Jag känner några i gänget bakom nya SvD.se och lider verkligen med dem. Samtidigt är jag en smula förvånad att det gick så illa med tanke på att systern Aftonbladet nyligen gjorde en liknande övergång till publiceringssystemet Escenic utan större märkbara missöden. Det känns som SvD inte fullt ut har nyttjat möjligheten att dra nytta av den existerande erfarenheten. För det finns naturligtvis inget försvar.

lördag 29 september 2007

Tidningarnas länkhyckleri

Familjen Twingly växer för varje dag. Tidning efter tidning vill visa sig generösa och bjuda in bloggarna i debatten. Företaget Primelabs, som erbjuder tjänsten Twingly, gnuggar händerna och nättidningarna tycker att de gör en god gärning när de låter sina artiklar matchas mot bloggarnas inlägg. Det låter så fint. I själva verket är det bara ett försök att rädda ansiktet på nättidningarnas nonchalanta sätt att behandla andra källor på webben.

En god webbpublicist bjuder på länkar till andra, hellre en extra gång än ingen gång alls. Ingen svensk nättidning bland de traditionella medierna får i närheten av godkänt på den punkten. Jag har granskat ett antal stora och medelstora nättidningar (NT.se, Corren.se, HD.se, Barometern.se, GP.se, Sydsvenskan.se, NSD.se, NA.se, UNT.se och VK.se) och deras vilja att länka till andra webbkällor. På varje tidning har jag gått igenom 10-15 artiklar på startsidan och sökt efter eventuella externa länkar. Efter att ha kikat igenom sammanlagt mellan 100-150 artiklar hittade jag fyra artiklar med externa länkar. Två av dem hittade jag på HD.se, en på GP.se och en på NT.se. På resten fanns inte en enda extern länk i anslutning till artikeln.

Som läsare känner jag ofta att externa länkar kan ge mig ett stort mervärde. Dessutom är det en snygg service, då jag slipper att leta upp informationen själv. Sydsvenskan.se skriver exempelvis spaltmeter om den pågående Bokmässan, men kan inte bjuda mig som läsare på en länk till mässans webbplats. Ännu mer konstigt blir det när UNT.se skriver om webbfenomenet Facebook, men inte kan kosta på sig att ge mig en länk dit. NA.se, VK.se och många andra skriver om lokala idrottslag utan att ge mig en chans att hitta till klubbens hemsida.

Jag tror att nonchalansen att inte länka till andra bottnar i någon slags rädsla för att tappa besökaren. Inget är mer fel. Den som är snäll får snällhet tillbaka, vilket Stefan Einhorn förklarar mycket klokt i boken Konsten att vara snäll. Den som länkar till andra får också pluspoäng av Google, vilket leder till fler besökare, inte färre.
I bland tar sig länkvägran nästan absurda former. Inte ens inom samma tidningskoncerner länkar tidningarna till varandra. Barometern.se skriver att hockeylaget IK Oskarshamns har besegrat Växjö Lakers, men gör samtidigt sitt bästa för att censurera läsarna från att läsa vad systertidningen i Växjö, Smålandsposten, skriver om samma match. Lika illa är det på SMP.se som inte länkar till Barometern.se. Problemet är inte unikt. Hur ofta ser vi koncernsyskon som Aftonbladet.se länka till SvD.se eller Expressen.se till DN.se? Nästan aldrig. På kuppen blir vi alla förlorare.

Nya SvD.se är i luften

Något senare än utlovat är Svenska Dagbladets nya nättidning ute till allmän beskådan. Det mesta är nytt. Från servrar (tidigare Windows nu Linux) och publiceringssystem (Escenic) till design och innehåll. Vid en första anblick känns sajten fräsch och andas väldigt mycket Svenska Dagbladet i färg och form. Sidfoten är stilig och påminner om DN:s med länkar till alternativa sätt att ta del av SvD:s nyheter. Menyn har flyttat från vänsterspalten till en horisontell i toppen av sidan. Menyn fungerar, men känns i vissa lägen pyttig och plottrig. Svd.se hänger också på trenden med Twingly och bjuder därmed in bloggarna i sajten. Jag gillar också koppling till Facebook, vilket SvD än så länge är ensamma om i tidningssverige såvitt jag vet. Däremot kunde artikel-URL:arna vara bättre. Storasyster Aftonbladet.se lider av samma problem. På avdelningsnivå ser det bra ut, men på artikelnivå blir adresserna svårlästa. Hade hellre sett rubriken som en del av URL:n i stället för ett artikel-ID-nummer. Lite märkligt att SvD har släppt igenom detta med tanke på att det finns lösningar på problemet.

Uppdaterad kl. 20:01: Jag trodde väl nästan det. SvD.se är inte ensam med kopplingen till Facebook. Nerikes Allehanda kör samma grej.

torsdag 13 september 2007

Häng med in framtiden eller byt jobb

I veckan hade jag förmånen att få träffa och lyssna till Mackenzie Warren från The News-Press i Florida. I rollen som redaktionschef på The News-Press har Mr Warren drivit igenom omfattande förändringar, framför allt i det redaktionella landskapet.
Deras papperseditioner snittar på ungefär 110 000 prenumeranter och till webben drar hans gäng 175 000 unika besökare per vecka.

Att lyssna till Mackenzie Warren är, åtminstone för mig, att få en titt in i framtidens mediehus. Så häng med. Det här är framtiden:

Den gamla trotjänaren, papperstidningen, lever men är bara en av kanske tio andra produkter i mediehusets portfolio. I samlingen finns förutom en megawebb med massor av mikrosajter, communities och mobiltjänster även ett glassigt månadsmagasin och kanske några fådagarstidningar, radio och TV.
Den klassiska nyhetsorganisationen med journalister som bara jobbar för papper eller webb finns inte längre. Reportrarna har avskaffats och kallas i stället för Collectors eller Mojos (mobile journalist). Att jobba som Mojo innebär att du vistas nästan all tid ute på fältet. En Mojo kan handskas med den senaste tekniken och skriver, fotograferar eller filmar från platsen där det händer. Som Collector är ditt uppdrag att samla in information, inte bara nyheter. En sann Collector hjälper exempelvis till att fylla kalendern med evenemangstips. Informationen levereras till mediahusets hjärta - informationscentret. Där sitter ett antal Connectors som fattar beslut om vilken publiceringskanal som passar bäst för informationen vid just den tidpunkten. Och här tittar man förvånat på den som ifrågasätter smartheten i att brejka en nyhet på webben före den egna papperstidningen.
- Nyheten tillhör läsaren, inte oss, säger en chockad Connector när någon för diskussionen på tal.
Framtidens mediehus har insett vikten av att ha närkontakt med sina läsare. Alla som jobbar med information i huset förstår att läsarna i nästan all ämnen kan bidra med högre kunskap än den vi själva besitter. Därför är läsarna vår viktigaste partner. Vi kallar det för crowdsourcing. Läsarna hjälper oss med fakta och av läsarexpertisen bildar vi ett Team Watchdog som med glädje hjälper oss gratis att granska revisioner, få oss att förstå juridiken eller vad det nu än må vara.

Alla ville inte följa med oss på resan till framtiden. Det är okej. Alternativ finns. 7 Eleven är ett sånt. För er andra är det bara att göra sig redo. Framtiden kommer oavsett om du vill eller inte.

måndag 10 september 2007

DI.se i ny form

Dagens Industri har i dag fått ny förpackning på webben. Fler avdelningar har tillkommit och lite färgjusteringar här och där. Annars känns det som gamla vanliga DI.se. Chefredaktören Linus Paulsson utlovar däremot fler nya funktioner under hösten. Dessutom byggs helgbevakningen ut rejält.
Jag funderar också på varför DI.se envisas med att använda frames. Känns inte direkt modernt. En annan önskan är förbättrade URL-er. En artikel-URL på DI.se kan se ut så här:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2007%255c09%255c10%255c247482%26SectionId%3DBorsMarknad%26menusection%3DBorsMarknad%3BBorsMarknadNyheter


Lägg den på minnet om du kan...