måndag 22 oktober 2007

Premiär för nya Barometern.se


Vi är ett litet kärngäng som har jobbat dag och natt de sista veckorna för att hinna få ut Barometern.se och Oskarshamnstidningen.se till läsare och annonsörer på utsatt datum. Det blir som vanligt väldigt intensivt mot slutet i ett projekt. Hela lördagen inklusive kvällen ägnades åt att lösa ett allvarligt problem som hindrade oss från att administrera våra menyer. Bara centimeter från mållinjen på söndagskvällen körde vi åter huvudet stenhårt i väggen när bilderna på sajten plötsligt bara försvann. Tillsammans med tekniker från Escenic redde vi ut även den stormen.

Nu är vi äntligen ut. Känns nästan lite overkligt att skriva det. Vi är medvetna om att sajten dras med en del barnsjukdomar. Däremot kan jag lova att hela gänget bakom sajten gör sitt yttersta för att så snabbt om möjligt rätta eventuella problem. En och annan funktion har vi också fått avvakta med eftersom tiden helt enkelt inte räckt till.
När jag i natt tog mig hemåt kändes reklamskyltarna som just nu tapetserar halva Kalmar väldigt träffande. Mer kommer, så att säga.

fredag 19 oktober 2007

Betapremiär för Barometern.se

Det känns nervöst, spännande och oerhört skönt att äntligen kunna visa vad vi på Gota Media har jobbat med under en ganska lång tid. Barometern.se är först ut av Gota Media-tidningarna. Den officiella lanseringen är några dagar bort, men du får gärna ta en smygtitt på beta-versionen som ligger ute till allmän beskådan redan nu. Räkna dock med att vi fortfarande jobbar intensivt med den tekniska plattformen och att sajten och dess funktioner därför inte är åtkomstbar i alla lägen. Jag är mycket tacksam för feedback på saker som inte fungerar eller uppför sig allmänt knasigt. Lägg gärna informationen i ett mejl till webbteknik[at]gotamedia.se. Självklart tar vi även gärna emot gratulationer och annat som förgyller livet... :-)

Trevlig helg!

tisdag 16 oktober 2007

Familjen Twingly växer

Utvecklingsbolaget Mindpark ger dess ägartidningar möjlighet att koppla på sig till Twingly, en tjänst som matchar blogginlägg med tidningens artiklar på webben. Först ut är HD.se. På tur står även Sydsvenskan, tidningarna inom Skånemedia (Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda) och Gota Media-tidningarna (Barometern-OT, Blekinge Läns Tidning, Borås Tidning och Smålandsposten).
Twingly är ett intressant projekt. Däremot är jag inte helt övertygad om att effekten av tjänsten är den vi önskar. Ett problem är att urvalet bloggare blir väldigt snävt när vi kommer ner på lokaltidningsnivå. Det finns helt enkelt inte särskilt många bloggare som tycker till om nyheter och företeelser i Kalmar, Trelleborg eller för den delen Helsingborg. När jag nu på morgonen gått igenom ett tiotal artiklar på startsidan på HD.se hittar jag inte en enda artikel som har blogglänkar via Twingly. Joakim Jardenberg , Mindparks vd, reser också ett varningens finger för bland annat detta i Mindparks blogg. Ska för övrigt bli intressant att se om just det här inlägget dyker upp på den här artikeln hos HD.se.

torsdag 11 oktober 2007

Horace hann först med nobelpristagaren

Tidningen Medievärlden tillsammans med Östra Småland gör i dag ett nummer av att Barometern.se publicerade nyheten om årets nobelpristagare i litteratur redan klockan 12.56. Vi vet alla att Horace Engdahl berättar nyheten varje år klockan 13.00.
Förlåt, om vi möjligen lurade någon. Och tack Medievärlden och Östra Småland för att ni läser Barometern.se. Eftersom jag är inblandad i tekniken bakom Barometern.se, så vet jag att problemet orsakades av att webbserverns klocka visade fel tid. Den gick vid tillfället åtta minuter för sakta. Därför kunde det se ut som Barometern.se publicerade ett TT-telegram tidigare än vad Barometern.se i själva verket gjorde. I praktiken publicerades det någon minut efter klockan 13.
Jag tar problemet på allvar. Därför är klockan nu justerad och vi ser över den automatiska tidsynkroniseringen för att problemet inte ska återupprepas.

Tyvärr måste jag meddela att Barometern.se inte är ensamma om problemet. Både Östra Småland och Medievärlden har också problem med servertiden, om än i mindre omfattning. Därför har jag svårt att tro Östrans webbdirektör när han på sin sajt skriver att "just klockan 13.00 låg nyheten däremot ute på ostran.se.". I alla fall om han syftar på serverklockan.

onsdag 10 oktober 2007

Smygtitt på Gota Medias nya webbplatser

Vi trimmar och kodar nästan dygnet runt just nu för att få ut Gota Medias nya webbplatser (Barometern.se, BLT.se, BT.se och SMP.se). Äntligen börjar vi också se resultat. Barometern.se blir först ut även om skärmdumparna nedan visar SMP.se.
I struktur och form blir de fyra nättidningarna identiska. Inget skiljer de fyra nättidningarna åt i fråga om annonsplatser, antal spalter, bredd och den typen av grundförutsättningar. Däremot är vi mycket mån om att behålla den lokala profilen för varje nättidning. Därför skiljer färguppsättningen mellan sajterna och inte minst innehållet förstås. Vi tycker också att vi har hittat en flexibel modell som gör det möjligt att varva listor av olika slag med traditionella puffar. Varje tidningen bestämmer själv hur mixen ska se ut.

Spana in skärmdumparna nedan. Ta det redaktionella innehållet med en nypa salt eftersom bilderna är hämtade från en dummy-sajt.

Förstasidan (JPEG)
Artikelsida (JPEG)
Mediaspelare (JPEG)

Tja, vad tycker ni?

tisdag 2 oktober 2007

Gota Medias nya webbplatser tar form

Frånsett några postningar de senaste dagarna har trogna läsare av den här spalten noterat att det varit få inlägg här på sistone. Jag önskar att jag kunde säga att jag legat på latsidan. Inget kan vara mer fel.
Vi är en liten kärntrupp inom Gota Media som tillsammans med konsultföretaget Mogul jobbat hårt på sistone med att få tekniken på plats inför skiftet av publiceringssystem för fyra av våra tidningar (Barometern.se, BLT.se, BT.se och SMP.se). Nu börjar vi se ljuset i tunneln.
Om några veckor är det premiär. Först ut blir Barometern.se.

Här är ett axplocka av vad ni, kära läsare, kan förvänta er:

• Det mesta är nytt. Från servrar, flöden av bilder och texter, publiceringsgränssnitt och inte minst designen. Marielle Lilleberg Ribbing på Mogul har sytt ihop designen med hjälp av feedback från personal på respektive tidning. Vi hakar på trenden med en horisontell meny, något vi har stött och blött under lång tid. Vi upplever att navigeringen blir tydligare samtidigt som vi inser att det orsakar oss svårigheter eftersom utrymmet är begränsat. Tänk DN.se, HD.se eller VK.se, det är ungefär där vi landar med vår nya navigering. Till skillnad från flera andra nyligen släppta mediasajter så är vårt mål full XHTML-validering.

• Vi älskar RSS. Det blir RSS på tvären och på längden. Alla avdelningar på våra sajter kan RSS-bevakas. Varje artikel får en egen RSS-länk för den som vill följa flödet av läsarkommentarer kring en enskild artikel.

• Lite blygsamt påstår jag att våra webbplatser utrustas med världens bästa sökmotor. Antalet artiklar, bilder och andra dokument växer lavinartat på webben. Det behövs en kraftfull sökmotor för att hitta i högen av ungefär en halv miljon artiklar. Vi har valt den bästa. Google eller Google Search Appliance som produkten heter.

• Vi har under några år varit duktiga på att integrera ljud, text och stillbild. Däremot har vi haft dålig teknik för att hantera video. Jag skäms, men inte längre. Jeroen Wijering från Holland har gjort en mediaspelare åt oss som lovar gott. Mediaspelaren är en slags Swiss Army Knife. Den låter oss visa video (även i fullskärm, bara en sån sak), ljud och bildspel.

• Till alla som gillar serier: Vi har tänkt på er. Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!

• Läsarkommentarer är inte bara text. I vår värld kan det också vara en bild. Därför gör vi något som jag inte sett tidigare i läsarkommentarssammanhang; vi ger läsarna möjlighet att ladda upp bilder (och text förstås) direkt i anslutning till våra artiklar. Vi slutfilar på den här funktionen just nu och hoppas att den ska vara med från start.

• Vi gör annonsörerna nöjda genom att erbjuda dem större annonsplatser och förhoppningsvis läsarna genom att använda en hel del Ajax-lösningar för att undvika störande popup-fönster och liknande.

• Var det någon som undrade över blogg? Jodå, nu kommer även våra bloggar se ut som en blogg ska göra med permalänkar och hela paketet.

Uppdaterad 071004: Kobran Axel Håkansson på tidningen Medievärlden högg direkt på det här inlägget och gjorde ett eget knäck. Frånsett några mindre faktafel (vi nyttjar inte Ajax till annonserna och storleken är något annorlunda) blev det bra, särskilt rubriken ;-)