tisdag 18 december 2007

Så var webbåret 2007

I den här spalten tittar vi ofta framåt - mot nya trender, nya tekniker och nya affärer. Men det är historien som lär oss något. Med bara några veckor kvar av året har det blivit dags att summera webbåret 2007. Här är listan. Håll till godo!

• Årets folkrörelse: Facebook. Alla hängde på fejsboken och många gånger undrade vi nog varför. Nu är kulmen nådd. Delar av webbeliten har redan dragit vidare mot nya mål.
• Årets trend: Nördarna är redan i gång och mikrobloggar sedan något halvår på Jaiku och Twitter. Nästa år är det Svenssons tur.
• Årets bloggare: Alex Schulman. Så mycket uppmärksamhet för så lite.
• Årets gäspning: Torget.se läggs ner. Jaha...
• Årets frispel: Sökmotoroptimeringsföretaget Hermesius slog tillbaka mot Networkers.se genom att påstå att jag bedriver illegal verksamhet av "globala mått".
• Årets äntligen: Nya Wermlands-Tidningen tog steget ut på webben. Historiskt.
• Årets bugg: Cookieproblem och en uppdatering av ett antivirusprogram fick webbmätsiffrorna att skena. Sifo Media stängde av Aftonbladet och flera andra stora sajter från sin topplista.
• Årets krasch 1: Nya SvD.se kom, sågs och försvann för att slutligen komma tillbaka igen och ta hem Internetworlds titel årets mediesajt.
• Årets krasch 2: Expressen.se testade läsarnas tålamod till bristningsgränsen i samband med en systemuppgradering.
• Årets fuskare: Norran.se, Ostran.se, ST.nu, Ekuriren.se, Falukuriren.se med flera lurade sina annonsörer, läsare och förmodligen även sig själva med uppblåsta besökssiffror.
• Årets webbtjänst: Med hjälp av Tracab såg Aftonbladet till att fotbollsnördarna kunde följa sina allsvenska spelare i realtid på webben. Hur läckert som helst.
• Årets Jesus: Kommittén för Internetannonsering, KIA, uppstod från de döda. Det var på tiden.
• Årets struts: Tidningsstatistik AB utfärdade vackra diplom till höger och vänster och legitimerade därmed bluff och båge i SEO-branschen samtidigt som företaget vägrade inse problemet.
• Årets flopp: Vi byggde och trodde verkligen på Tjenis.se, men när den kom hade vi inte muskler att dra det vidare.
• Årets pryl: Valet kunde inte vara enklare. Vem kan motstå en iPhone?
• Årets miss: Metrobloggen lovade sina bloggare pengar för bloggandet. Men de hade inte räknat med att någon skulle använda systemet för att dra in en miljon kronor till välgörande ändamål. Det slutade med att Metrobloggens chef togs med byxorna nere.

Om du vill kika ännu djupare i bakspegeln så får du inte missa Networkers årssummering för 2006 respektive 2005.

God jul och gott nytt år på er allihop!

tisdag 11 december 2007

Sydsvenskan.se mår inte bra


I dag på morgonen känner vi inte igen Sydsvenskan.se. En statisk sida med några korta nyhetspuffar är allt läsarna bjuds på. Inga annonser, inga tjänster, inget annat.
Sydsvenskan körs på en äldre version av det norska publiceringssystemet Escenic. På sajten meddelar Sydsvenskan.se det vi alla kan se:
"Vi har just nu stora problem med Sydsvenskan.se".

Någon som vet vad som har hänt?

Uppdaterad 08.22: Nu ser sajten ut att rulla igen.
Uppdaterad 09.22: Sydsvenskans Anders Olofsson har lite mer information på sin Jaiku.

torsdag 6 december 2007

Hej då papperstidningen

Någon skulle kanske kalla det för att såga av grenen jag sitter på. Så dramatiskt är det förmodligen inte. Däremot är det här inlägget på Networkers.se det mest känslomässiga jag skrivit på bloggen, som för övrigt fyllde fyra år i går. Det är dags att komma ut ur garderoben. Papperstidningen och jag är inte längre ett par. En sådan skilsmässa känns.
I dagarna har jag har sagt upp tjänsteprenumerationen på Barometern och Smålandsposten.

Papperstidningen har följt mig sedan barnsben. Först som underhållare och nyhetsförmedlare på köksbordet och senare blev jag själv en del av den som journalist. Nu är den inte längre en del av mitt privata liv. Missförstå mig inte. Barometern-OT och Smålandsposten tillhör sannolikt toppskiktet bland landets lokaltidningar. Ändå har pappersprodukten tappat sin betydelse för mig. Allt för ofta blev den liggande oläst. Kanske för att jag befinner mig i den del av livet när barn tar stor del av tiden, men framför allt för att Barometern.se och SMP.se är så himla bra. Varje dygn publicerar nättidningar ett femtiotal lokala nyhetsartiklar vardera. Lägg därtill ett imponerande flöde av telegram och byråartiklar. Dessutom finns alltid e-tidningen eller PDF-tidningen om det skulle knipa.
Det räcker för mig.

Jag är inte säker på att papperstidningen är död för mig. Åtminstone delar av veckan (läs veckoslutet) vill jag gärna ha en papperstidning i min brevlåda. Jag och många andra lokaltidningsläsare har tyvärr inte den möjligheten fullt ut. I vissa fall finns ingen weekendprodukt och i andra fall saknas söndagsutgivning. Det tomrummet fyller jag för stunden med utmärkta söndags-DN. Resten av veckan säger jag tills vidare:
- Hej då, papperstidningen!

tisdag 4 december 2007

Grattis SvD.se!

Så är årets bästa sajter utsedda. Åtminstone enligt tidningen Internetworld. Allra bäst är Ving.se som utsågs till den bästa av de bästa. Juryns val är klokt. Ving.se är en bra sajt, inget snack om saken.
I medieklassen riktar vi allt ljus mot Svenska Dagblad eller snarare SvD.se som tog hem segern före bland annat Aftonbladet.se, DN.se, MTV.se och Veckorevyn.se. Det känns som en välförtjänt belöning för SvD.se som kämpat hårt under hösten med ny sajt och tekniska bekymmer, men som alltså till slut gick i mål som en vinnare.

Däremot är jag rädd för att Internetworld håller på att devalvera värdet av sin egen utmärkelse, kanske i synnerhet när det gäller medieklassen. Juryn framhåller gärna att de nominerade står får nytänkande och spännande framtidsidéer. Därför känns det en smula mossigt när juryn år efter år nominerar samma sajter om och om igen. Ving.se var årets resesajt redan i fjol och Aftonbladet.se, SvD.se, DN.se och några till var nominerade i fjol liksom i år. Det mest exotiska inslaget i medieklassen i fjol var förmodligen lokaltidningen NA.se. I år fick ingen lokaltidning plats bland de nominerade. Faktum är att Stockholmsfixeringen var total. Inte en enda mediesajt utanför Stockholm var tydligen värd att nominera i år. Det var ett misstag av Internetworld. Här är några spännande sajter/projekt som Internetworld missade:

• I det allra flesta regionerna i landet är Blocket.se den ohotade kungen på annonsmarknaden. Men nu har de äntligen fått konkurrens. Rubbet är svaret från HD.se. På bara några månader har Rubbet nått nästan samma annonsvolymer som Blocket i Helsingborgsregionen. Lägg därtill ett vaket nyhetsarbete som omfattar både text och video. Under året har antalet besökare ökat med upp mot 50 procent. Borde ha räckt till en nominering.

NA.se stod pall när trycket var som hårdast. Rondellhundarna fick många läsare att rasa. NA.se spelade en central roll i arbetet med att få människor att förstå varandra.

• Många lokala sajter har ökat trafiken kraftigt under året tack vare målmedvetet arbete med innehåll och funktionalitet. Corren.se är ett exempel. Barometern.se och BT.se (varning! nu är jag partisk) är två andra sajter som vaknat till rejält under året. Alla tre har växt med mellan 30 och 50 procent mätt i antal unika besökare.

Till nästa år vill jag också att Internetworld skapar klassen Årets bloggare.
Härmed har jag nominerat mig själv ;-)