måndag 28 april 2008

Martin Jönsson i fula soffan

Sveriges vassaste medieanalytiker Martin JönssonSvenska Dagbladet besökte nyligen den fula soffan hos Mindpark i Helsingborg. Mitt anteckningsblock och jag var där och lyssnade tillsammans med ett stort gäng nya medier-människor från Mindparks ägargrupp. Sandra Jakob intervjuade och hela paketet direktsändes via Bambuser vilket SvD.se snabbt uppmärksammade. Videomaterialet är omfattande och uppdelat i tre längre klipp: 1, 2, 3. Ljudet är inte tipp-topp och för den som inte orkar igenom hela materialet följer här ett antal lösryckta citat från Jönsson-intervjun:

– Bloggandet tvingar en själv att hålla kontakt och bevaka omvärlden. Man tvingar sig att arbeta lite mer.

– Webben är för "textig". Nyheten är inte hela huset utan en byggsten.

– Jag tror inte att det är till nackdel för tidningen att låta reportrar ta diskussionen med läsarna i stället för bara chefredaktören.

– Vi har fortfarande rekordmarginaler i dagspressen trots att upplagan dyker. Drygt 80 procent läser en dagstidning, men tar man bort gratisläsarna är det bara cirka 50 procent kvar.

– Pappret måste vara relevant för mig som läsare, det är papper 3.0. Tidningen måste innehålla mindre spill. Undersökningar visar att folk läser cirka 2-10 procent av innehållet.

– Vidga frågan till att vad kan man ta betalt för "överhuvudtaget" inte bara på nätet. Det handlar inte bara om att ta betalt utan om upplevelsen om vad det är värt. Folk bryr sig inte vad det kostar, bara om det är värt det. Premiuminnehåll går att ta betalt för. Lättkopierat allmäninnehåll går inte att ta betalt för. I längden tror jag inte Aftonbladet Plus håller. Pay per view håller så länge som det inte finns ett material som är bättre på nätet. Allt beror på vad du har i förhållande till vad andra har.

– Jag tror mycket på att man kan blanda gratis och betalt innehåll. Det är inget som säger att det som är gratis alltid ska vara gratis. Det kan vara varumärkesbyggande. Det finns en betalningsvilja för det som är relevant. Vi måste sluta vara så starkt beroende av upplageintäkterna.

– Jag tror alla medieföretag tvingas till att ha en mer flexibel inställning till upphovsrätten. Om läsare gör intrång i upphovsrätten bryr jag mig inte lika mycket om det som om någon annan gör det. Vi kan inte ha den benhårda inställningen till upphovsrätten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror faktiskt inte alls på att ta betalt för tjänster och innehåll på nätet av vanliga användare. Finns en uppsjö andra lösningar att dra in kulor på.

Wired har en lång men intressant artikel på http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/16-03/ff_free

Anonym sa...

Uppfriskande framförallt om upphovsrätten. Det är en makaber jakt på folk som skrivit orden i samma ordning som någon annan.

Idéer som framförs i böcker och artiklar får kopieras hej vilt. Men beskrivningen av dem är tydligen väldigt känslig att göra det samma med.

Det är naturligtvis ohållbart.