onsdag 30 januari 2008

Så kan papperstidningen bli bättre

För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg på Networkers.se med rubriken "Hej då papperstidningen". Det tog skruv lite var stans. En tidningsledare syftade på mig när han i ett sammanhang sa: "med såna vänner behöver man inga fiender" andra välkomnade mig in i den papperslösa skaran och framhöll att ett liv utan papperstidningen inte är detsamma som minskad nyhetskonsumtion. Någon som också gjort sig av med papperstidningen hörde av sig och sa att han inte saknat tidningen förutom när han behövde emballage till flyttkartongerna.

Mitt utspel syftade inte till att knuffa papperstidningen närmare dödsstupet. Jag tror nämligen inte att papperstidningen når dit. Åtminstone inte under min livstid. Målet vara att öka farten på förändringsarbetet av papperstidningen. Det får gärna landa en papperstidning i min brevlåda, bara den väcker min nyfikenhet och stjäl lagom mycket av min tid. Få om ens någon dagstidning når dit i dag. Glädjande nog inser allt fler tidningshus behovet av att förändra papperstidningen, hitta dess nya roll i bruset av nya publiceringskanaler.
En utgångspunkt i det arbetet måste vara att inte försämra det som de allra flesta mediehus byggt upp på webben. Nu kommer besökarna och därmed intäkterna. Att i det läget dra i handbromsen för webbpubliceringen för att ge papperstidningen innehållsfördelar är ett riskprojekt för båda kanalerna. Låt webben få leva sitt liv. Den är redan på god väg att hitta sin roll. Problemet är papperstidningens roll. Rikta förändringsarbetet inåt mot papperstidningen i stället för att fundera över hur webben kan förändras för att papperstidningen ska må bättre.

Vilket innehåll vi placerar i tidningen är förstås viktigt. En bra grundregel är att webben besvarar frågorna: var? när? och hur? Papperstidningen tar hand om den viktiga frågan: varför?
I bland är valet enkelt. Joakim Jardenberg på Mindpark beskriver ett exempel (missa inte läsarkommentarerna) från Helsingborgs Dagblad. Jörgen Bengtsson på Corren.se följer upp samtalet i ett par blogginlägg (1, 2) på Citygate Forum.
Det vi i bland verkar glömma i förändringsdiskussionen är att döda-träd-produkten är mer än bara redaktionell text, design och layout. Hur flexibla abonnemangsformer har vi? Kan vi editionera eller göra mer personaliserade papperstidningar? Kan vi förnya oss i konsten att sälja och producera annonser? För att spetsa till det lite: Tänk dig råvaran mjölk. Hur många olika produkter kan man göra av den råvaran? Massor. Vi måste kunna göra mer kring pappersprodukten än att fundera över om vi ska ha långa eller korta texter, fördjupning eller snabba nyheter.
Jag har förstås inte alla svaren. Men nedan har jag listat en bunt idéer kring papperstidningen. Se det som början på en brainstorming.

• Gör mindre tidningar. Sänk priset.
• Flexiblare abonnemangsformer. Låt läsarna prenumerera de dagarna de vill ha tidningen.
• Fler utgivningar dagligen. En morgonversion och en eftermiddag/kvällsversion.
• Ta bort börssidorna.
• Minimera alternativt ta bort in- och utrikessidorna
• Lek med annonsformaten. Låt flera annonser samspela i ett budskap.
• Minst en ledartext varje utgivningsdag om gårdagens hetaste nyhet.
• Jobba med nyhetssammanfattningar över några få sidor. Låt reportagen få resten. Ge bildjournalistiken större utrymme.
• Använd läsarstatistik från webben för att dagligen styra vad som blir en stor fördjupning i morgonen eller i veckans flersidiga helgläsning.
• Släng ut TV- och radiotablåerna alternativt korta ner dem till ett minimum. Skrota TV-bilagan.
• Jobba hårdare med familjesidorna. Låt läsarna få veta vad brudparet gjorde på sin bröllopsresa eller hur Kalle firade sin 50-årsdag. Jag vill läsa familjeartiklar som går nära, på gränsen till intimt.

tisdag 29 januari 2008

Helsingborgs Dagblad väljer Escenic

Familjen Escenic växer. Sedan tidigare ingår bland andra Aftonbladet.se, Sydsvenskan.se, Gota Media, SvD.se och E24.se i gruppen av svenska mediehus som valt CMS-systemet Escenic. Nu också HD.se som i dag använder ett egenutvecklat publiceringssystem för webben. Målet är att släppa nya HD.se under sensommaren eller i början av hösten, berättar Anders M Olausson, teknisk chef på HD nya medier.
I första läget kommer läsarna sannolikt inte att märka av övergången. Det blir ingen redesign eller andra stora förändringar av funktionalitet. Den delen kommer i en senare etapp. Däremot kan vi förhoppningsvis förvänta oss att kunna följa arbetet på HD:s utvecklarblogg.

måndag 28 januari 2008

Skånemedia släpper nya nättidningar


Skånemedia består av mediehusen Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda. Om några timmar eller möjligen i morgon är det premiär för Kristianstadsbladet.se som bygger på publiceringssystemet Saxotech. Senare följer Ystadsallehanda.se och därefter Trelleborgsallehanda.se. De nya sajterna känns i mina ögon moderna och borta är problemet med menyer på både bredden och höjden. På tal om menyer, så har Skånemedia även hittat ett skönare färgval jämfört med tidigare. Under avdelningen menyer ryms också en klart förbättrad sidfot.
Den största nyheten är nog annars geotaggningen som drar sajten i riktning mot hyperlokalt innehåll. Vi pratar fortfarande större städer som Kristianstad, men nu också små samhällen som Arkelstorp, Degeberga, Fjälkinge och Färlöv. Många andra måste-ha-saker är med såsom koppling till Facebook, Pusha och del.icio.us. Däremot känns inte URL-erna web 2.0-mässiga i den betaversion som jag kikat på. Nästan 1300 fel på startsidan i W3:s validator är inte heller okej.

onsdag 9 januari 2008

2008 blir mobilens år

Tomas Wennström på bloggen What's Next har samlat ett gäng spågubbar för att spana in i framtiden i en nästan en timma lång podsändning. Oberoende av varandra är vi, jag säger vi eftersom jag är en av gubbarna, alla inne på att mobilen och mobila tjänster blir hett under 2008. Och veckans What's Next-panel, som den här veckan består av Joakim Jardenberg, Henrik Torstensson och Eric Wahlfors, hänger på när de kommenterar spågubbarnas spaningar.

tisdag 8 januari 2008

Video till lunchen

Medvetna nättidningar jobbar dagligen med att förändra karaktären på sajtens innehåll utifrån tidpunkt och dag i veckan. Förenklat kan man säga mer nöjes-, sport- och spelartiklar på eftermiddagarna exempelvis.
News.com berättar att allt fler sajter går ett steg längre och har skapat ett nytt prime time kring lunchen eller video-snacking som det också kallas. Genom att företrädesvis jobba med korta videoinslag, som passar smidigt med en hamburgare i en handen och en Cola i den andra eftersom man slipper röra tangetbordet och musen, har sajterna hittat ett sätt att dra massorna till sig.
Även annonsörerna vill gärna synas kring lunchtid eftersom annonser vid just den tidpunkten lockar till betydligt fler köp. I artikeln nämns att vi blir upp mot 30 procent köpsugna av lunchannonser än annonser på andra tider av dygnet.

Från de nättidningar jag känner är lunchen inte prime time mätt i antal besökare. Tvärtom går besökskurvan ofta ner en smula jämfört mot förmiddagarna då Gota Medias sajter vanligen har sina toppar. Det är vi säkert inte ensamma om. Förmodligen beror det på att vi har mest att erbjuda på morgonen och väldigt lite på lunchen och då i synnerhet videonyheter. Det räcker inte heller att vara bra i bland, vilket betonas i artikeln på News.com. Kontinutet är förutsättningen för att skapa ett nytt prime time.

Bloggaren viktigare än tidningens varumärke

I senaste sändningen av radioprogrammet Medierna i Sveriges Radio P1 diskuterar SvD:s medieanalytiker Martin Jönsson, SR:s Annika Lantz och Expressenmedarbeteren Isobel Hadley-Kamptz medietrender. Trion konstaterar att det blir allt tydligare personen är viktigare än företagsvarumärket som han eller hon representerar. Martin Jönsson är också träffsäker i sin analys när han beskriver att de stora lägereldarnas tid, platser där många nätsurfare samlas som exempelvis Aftonbladet.se, blir mindre viktiga. Individen vill ha kontroll över sin mediekonsumtion.

Lyssna på hela podsändningen här (mp3).