söndag 15 juni 2008

Var annat mediehus riskerar att avlyssnas

Trogna läsare av Networkers.se vet att bloggen är strikt inriktad på nättidningar och deras verksamhet och utveckling. Antalet blogginlägg utanför det ämnet är få. Det här är ett sådant undantag. Ämnet är för viktigt för att inte tas upp och jag har inte heller sett att någon annan gjort en liknande kartläggning (även om det nästan är omöjligt att överblicka allt som skrivits i ämnet av bloggosfären).

Det gäller frågan om Försvarets Radionanstalt ska få möjlighet att avlyssna mejl, fax och telefonsamtal i kabel som passerar landets gränser. En minst sagt het potatis - åtminstone i nätdebatten. På onsdag, den 18 juni, ska riksdagen ta beslut i frågan. I samma forum hålls dagen innan en debatt i frågan.

Enligt förslaget, som kan stoppas med så lite som om fyra ledamöter säger nej, ska datatrafik endast avlyssnas mellan personer i Sverige och utlandet.
Networkers.se har kartlagt mejlservrarnas placering för nästan ett 50-tal svenska mediehus. Resultatet visar att varannan mejlserver är placerad utanför Sverige. Det öppnar dörren för FRA att avlyssna trafiken till mediehusen. Därmed kan ett stort antal svenska tidningar inte heller garantera att den som tar kontakt med en tidning verkligen förblir anonym, en rättighet som skyddas av svensk grundlag.

Alla domäner på internet som kan ta emot e-post har ett eller flera så kallade MX-records registrerade. MX-recordet talar om vilken server som är ansvarig för att ta emot e-post för, låt säga, fornamn.efternamn@svt.se. MX-recordet pekar på ett IP-nummer. Ganska ofta kan ett IP-nummer lokaliseras geografiskt genom tjänster som exempelvis Hostip.info.
Networkers.se har analyserat MX-record och deras tillhörande IP-nummer och funnit att 24 av 46 svenska mediehus har sin e-postmottagning baserad utomlands. Skälet till det är ofta att mediehusen nyttjar externa tjänster för att "tvätta" sin inkommande e-post från reklam och annat otyg. Efter tvättningen skickas e-posten vanligen vidare in i mediehusets eget e-postsystem. Den resan öppnar alltså dörren för FRA som kan avlyssna innehållet, om inte riksdagen på onsdag gör det enda rätta - säger nej till förslaget.
Bland mediehusen som riskerar att få sin e-post avlyssnad kan nämnas Sverige Television, Helsingborgs Dagblad, Uppsala Nya Tidning, Barometern-OT och Expressen.

Kolla om ditt mediehus riskerar att avlyssnas. Hela listan finns här.

Uppdaterad 080618: Nu går drevet. Allt fler nättidningar har uppfattat faran kring källskyddet och hänvisar till Networkers kartläggning. Här är fler sajter som har tagit upp tråden:
• HD.se: Vart annat mediehus riskerar att avlyssnas
• Medievärlden.se: Varannat mediehus riskerar avlyssning
• SMP.se: Övervakade medier?
• Resume.se: Här är medierna du inte ska tipsa
• Tidningarnas Telegrambyrå, TT: GP.se, Corren.se, UNT.se, Sydsvenskan.se osv...
• Reportagebloggen: Konkretiserande journalistik om FRA

onsdag 4 juni 2008

Flytta på er klantskallar!

Tomas Wennström med bloggen What's Next utmanar Sveriges mediehus i något som han kallar Hack The News. På en månad och med hjälp av tre programmerare vill han han bygga en "nyhetssajt, på riktigt". En stor hyllningskör av bloggare och läsarkommentarer ställer samstämmigt upp bakom initiativet.

Jag gillar också utmaningar. Och jag blir positivt provocerad av att någon i princip skär halsen av alla yrkesgrupper som jobbar och har jobbat med utvecklingen av de svenska nättidningarna de senaste åren. Det Tomas Wennström i praktiken säger är:
– Flytta på er klantskallar! Det ni har åstadkommit på 10-15 år (ungefär så länge som de svenska nättidningarna funnits) kan jag fixa på en månad. Det kommer dessutom bli bättre än det ni har gjort.

Jag är alltså en av klantskallarna. Det inser jag utan problem. Men den här utmaningen haltar betänkligt. Svenska nättidningar är bara i sin linda. Mycket kan förbättras och visst är mediehusens chefshiearkier och byråkrati inte sällan ett hinder för snabba puckar och utveckling i allmänhet. De innovativa och nytänkande idéerna kommer underifrån. Av tradition har tidningsbranschen varit dålig på att fånga dem. Ta bara startsträckan innan mediehusen på allvar insåg nyttan med webben.
En snabb blick i bakspegeln ställd i relation till var vi är i dag visar att mediehusen faktiskt är på gång där ute på nätet. Tåget rör på sig. Jag ser inte någon akut kris i det som nättidningarna hittills åstadkommit. Antalet besökare per webbplats ökar inte sällan med 25-30 procent årligen och intäkterna är på väg upp, om än från en väldigt låg nivå i förhållande till papperstidningen.
Mot den bakgrunden känns det främmande att såga Sveriges nättidningar i en enda stor klump. Utmaningen har fel fokus när den andas väldigt mycket teknik och redaktionellt innehåll. Den stora utmaningen ligger i att öka intäkterna.

Handen på hjärtat, hur ofta får du mejl från besökare som tycker att din nättidning är helt kass? På Gota Media får vi det väldigt sällan. Det tar jag som ett hyfsat kvitto på att vi redan gör "nyhetssajter, på riktigt". Svenska nättidningar har i allmänhet nått en bra grund att stå på. I nästa utvecklingsfas ser jag framför allt två underutvecklade områden som bör prioriteras vid sidan av intäkterna. Hur ska nättidningarna bli en del av den sociala webben? Att länka till bloggare och sociala sajter som Facebook, Myspace, Pusha och de andra är inte socialt i någon större mening. Det andra området är personlisering. Webbplatserna måste bli smartare. Ge besökaren det som hon/han önskar sig, inte det vi tror att besökaren vill ha.