onsdag 26 april 2006

Därför slår webbmedierna igenom 2006

2006 blir året då webbmedierna får sitt stora genombrott. Det tror ITworld.com. Sajten listar tio skäl till genombrottet. Det handlar mycket om video, men också om att annonsköparna lägger allt mer pengar på webben.

fredag 21 april 2006

Aftonbladet startar bloggsajt

Aftonbladet har släppt en betaversion av sin bloggsajt. Satsningen är ett slags blogghotell där läsarna kan skaffa sig ett konto och komma i gång med en egen blogg. Läsarbladet på Aftonbladet.se kommer att lyfta fram delar av materialet som skrivs på bloggsajten.
-Vi ser det som ett sätt att vidga möjligheterna till yttrandefrihet, säger Aftonbladets Kalle Jungkvist.

tisdag 18 april 2006

Premiär för nya Metro.se

I dagarna har Metro lanserat sin nya webbplats. Förutom de snabba nyheterna har Metro målsättningen att publicera "superlokala nyheter" med hjälp av sina Metroambassadörer, säger chefredaktören Sakari Pitkänen.

onsdag 12 april 2006

Webbomröstning på GP.se manipulerades

Göteborgs-Postens nätupplaga, GP.se, frågade sina webbesökare vem som vinner allsvenskan i fotboll. Snabbt seglade IFK Göteborg upp som storfavorit till det allsvenska guldet. Då kraschade en server på GP och resultatet nollställdes, skriver Dagens Media. Upprörda IFK Göteborgs-fans tog det som en provokation och uppmanade i stället folk till att rösta på Gefle. GP:s sportchef har nu tagit beslut att göra uppehåll med webbomröstningar.

tisdag 11 april 2006

Systembolaget utestänger spindelföretag

Systembolaget har spärrat sin hemsida för ett företag som heter Qlik Tech. Bråket handlar om upphovsrätten till konsumentinformation som Systembolaget publicerar på sin webbplats. Qlik Tech har en egen vinguide på webben, men innehållet hämtas från bland annat Systembolaget.se med hjälp av en så kallad webbspindel. Vinguiden har funnits i fem år. Qlik Tech har startat en motkampanj i syfte att få Systembolagets Anitra Steen att häva beslutet.
-Vi anser att de ägnar sig åt intrång i databaser som vi lagt ned mycket tid och resurser på, säger Systembolaget i en kommentar till TT.

Lokala nätmedier uppmärksammas

Den 13 till 14 juni 2006 arrangerar Ifra en konferens i Stockholm med fokus på lokalmedier. I samband med konferensen delas en rad priser ut till innovativa lösningar på lokalmarknaden, berättar Tidningsutgivarna. Medieföretag från hela Norden har möjlighet att nominera sig i ett antal klasser, bland annat Bästa lokala nyhetssajt.

måndag 10 april 2006

Journalistik för sökmotorerna

På webben skriver tidningarna inte bara för läsarna. Sökmotorerna är också en viktig mottagare av nyheter, skriver Nytimes.com. En sökmotoroptimerad sajt uppges kunna öka trafiken med 30 procent eller mer. Bättre menyval och bättre rubriker är några trix som flera nyhetssajter har börjat använda för att nå bättre resultat hos sökmotorerna.

Nytimes.com byter utseende

En av världens största tidningssajter, Nytimes.com, har byggt om. Sajten har blivit större och är efter ombyggnaden anpassad för skärmupplösningen 1024x768. Menyn är omgjord. Det har tillkommit en meny i toppen på sidan, där tidningen lagt funktioner som är särskilt populära. Nytt på sajten är också My Times. Tjänsten har inte öppnat än, men är en personaliserad nyhetstjänst. Läs mer om nyheterna på Cyberjournalist.net.

tisdag 4 april 2006

Mervärde för prenumeranterna på Corren.se

I dag lanserar Östgöta Correspondenten sitt mervärdeprogram för betalande prenumeranter. Konceptet kallas Corren Mera och ska enligt chefredaktören Ola Sigvardsson ge prenumeranterna mer redaktionellt innehåll, tävlingar och erbjudanden. Corren Mera gäller dock bara, såvitt jag kan se, papperstidningsprenumeranter. Det går inte att köpa en e-prenumeration för enbart Corren Mera.
Liknande mervärdeslösningar finns sedan tidigare även på NA.se och Barometern.se.