söndag 15 april 2007

Krönika: Webben - läsarnas nya fotoalbum

(Krönikan publicerades senast i Barometern och Oskarshamns-Tidningen. Fler krönikor hittar du i spalten till höger.)

Har du en digitalkamera? Då behöver du någonstans att spara dina bilder. Webben kan vara ett bra ställe.


Att fotografera har aldrig varit roligare. Och sannolikt aldrig enklare. Snart bär vi alla på en kamera var än vi befinner oss. Inom kort går det förmodligen inte att köpa en mobiltelefon utan att få en kamera på köpet. Samtidigt blir vanliga digitalkamerorna allt mer prisvärda. Tekniken som tidigare bara var proffsen förunnad hittar man allt oftare i händerna på vilken charterresenär som helst.

Få områden har de senaste åren utvecklats i samma takt som fototekniken. När jag började jobba med tidningar i början av 90-talet stod vi och blaskade i mörkerrummet med kemikalier och pappersbilder. Vi skickade bilder mellan redaktionerna med hjälp av en telefotomaskin, en slags roterande vals där bilden spändes fast, lästes av och överfördes via en vanlig telefon. En bild kunde ta upp mot en halvtimma att skicka. Självklart var det bara svartvitt som gällde.
Så hade generationer av fotografer jobbat. Men så hände något. Datorerna kom. Färgfilmen tog över. Slutligen kom det som vände upp och ner på en hel bransch - digitalkameran. Nästa steg i utvecklingen ser vi i dag. Det gamla fotoalbumet är på väg att ersättas av webben.

Det fanns en och annan som tyckte att jag var tokig när jag för några år sedan gjorde en hemsida och fyllde den med bilder på min nyfödda son. I dag har tokstollen blivit en Svensson. Digitala fotoalbum på webben är på väg att bli var mans egendom. De hippaste i klassen hänger in sina bilder på webbplatser som Flickr.com och Googles Picasa Web. Det är exempel på webbtjänster som tar användarupplevelsen till en ny nivå. De är också föregångar inom det som kallas för web 2.0, ett samlingsnamn för nästa generations webbtjänster och affärsmodeller. En viktig del i web 2.0 är interaktiviteten med användarna.
Min personliga favorit är Flickr som ägs av webbjätten Yahoo. På bara tre år har Flickr gått från ingenting till en världssuccé. Jag är inte förvånad. Flickr fyller precis det behovet som uppstod när digitalkameran gjorde entré. En annan förklaring till succén är sättet på vilket Flickr jobbar mot sina kunder. Ordet kunder är egentligen fel ord när det gäller Flickr. Genom sin öppenhet, där man bland annat har öppnat sitt system för utvecklare, har Flickr fått sina medlemmar att känna sig delaktiga, inte bara som betalande kunder utan även som en del av Flickr.com. Ryktet säger att Flickr.com i dag har ungefär två miljoner användare, men potentialen är långt större en så.

Konkurrenten Google började lite oväntat i andra änden. Webbens gigant nummer ett skaffade en programvara som gjorde det enkelt och smidigt för användarna att organisera och behandla sina bilder lokalt på sin egen dator. Utifrån programmet Picasa skapades sedan Picasa Web, ett webbaserat fotoalbum. Andra bra webbtjänster som slåss om användarnas bilder är Photobucket.com, Webshots.com och Zooomr.com (ja, det ska vara tre O). Alla tjänsterna är av mycket hög kvalité, men även solen har sina fläckar. Det första är volymen. Alla tjänsterna innehåller enormt mycket bilder, vilket gör det svårt att hitta. Dessutom kräver tjänsterna att du kan engelska i mer eller mindre omfattning. Mitt bland alla drakar finns det därför utrymme för uppstickare. Barometern och Oskarshamns-Tidningens Tjenis.se är en av dem. Tjenis.se är en kombinerad blogg och digitalt fotoalbum som aldrig är längre bort än din mobiltelefon. Med ett MMS kan du publicera bild och text på Tjenis.se. Väljer du datorn som redskap blir verktygslådan ännu större.

Inga kommentarer: