måndag 16 april 2007

Hermes svarar på kritiken

Under rubriken Lögn, förbannad lögn och webbstatisk skrev jag häromdagen ett kritiskt inlägg riktat mot den sökmotoroptimeringsteknik som säljs av Hermes Publications AB och som används av en handfull svenska nättidningar. I dag publicerar Medievärlden ett försvarstal från Hermes.
Under rubriken "Vi skapar struktur i databaserna" påstår Hermes vd, Ingemar Elfvin, att kritiken i grunden är felaktig och att föreställningen om att dagens sökmotorer kan manipuleras är överdriven.
Svaret var väntat.
Mer oväntat är däremot uttalandet om att Hermes-tjänsten är utvecklad med "människan i fokus". Låt mig tvivla. Flera personer som blivit kontaktade av Hermes vittnar om att säljsamtalet i första hand handlar om att kraftigt öka antalet unika besökare genom skuggarkiv som är optimerade för sökmotorer, inte människor. Flera av nättidningarna som i dag kör Hermes-tekniken har inte ens en ingång från sin egen sajt till det egna Hermes-arkivet. Skuggarkivet kan alltså bara hittas via sökmotorerna. Och när du väl lyckats nå skuggarkivet finns inte ens en enkel sökmotor för att komma vidare.
Hermes-tekniken är dokumenterat effektiv, om syftet är att öka antalet unika besökare.
Så varför skäms Hermes för att berätta det?
I stället väljer företaget att ge sig ut på hal is när de försöker ge skenet av att de har skapat en tjänst med människan i fokus. I själva verket handlar det bara om att trixa fram fler unika besökare.

Inga kommentarer: