måndag 23 april 2007

Anmäl Hermes-sajterna till Google!

Den som läser Networkers.se kan inte ha missat debatten om sökmotoroptimeringstekniken från Hermes Publications AB som en handfull svenska dagstidningar (Uppsala Nya Tidning, Östra Småland/Nyheterna, Norra Västerbotten, Dalademokraten, Sundsvalls-Tidning och Falukuriren) använder sig av. I ett svar till tidningen Medievärlden skriver Hermes vd, Ingemar Elfvin, att "föreställningen om att dagens sökmotorer kan manipuleras är överdriven".
Jag kan bevisa motsatsen.
Det behövs inget raketverktyg för att se hur Hermes faktiskt har lyckats att manipulera Google. Med ett par vakna ögon kan vem som helst se, att nästan oavsett vad som skrivs (på svenska) i Googles sökfält, så kommer någon av de nämnda tidningar ovan på topp-50-listan.
Här är några exempel:

Googla på: knark thailand
Sökresultat: 1-5:e plats UNT, 6-7:e Sundsvalls-Tidning, 9:e Östran/Nyheterna.
Totalt antal sökträffar: 41 200 st.

Googla på: "reinfeldt pedofil"
Sökresultat: 1-2:a plats UNT, 3-4:e Östran/Nyheterna, 5-6:e Sundsvalls-Tidning, 7-8:e Falukuriren.
Totalt antal sökträffar: 51 900 st.

Googla på: tjuvjakt i afrika
Sökresultat: 11:e plats Dalademokraten.
Totalt antal sökträffar: 696 st.

Googla på: knark mera knark
Sökresultat: 1-2:a plats UNT, 18:e UNT Tryck (?), 25:e UNT Distribution (??).
Totalt antal sökträffar: 496 000 st.

Är det rimligt att den som söker på "knark thailand" ska hamna hos en lokaltidning i Sverige? Eller att den som kombinerar vår statsminster med pedofili ska lockas in på en svensk lokaltidning.
Självklart inte.
Det handlar om manipulation av Google. Värst i klassen verkar UNT vara, som enligt sökresultaten, låtit duplicera sina skuggarkiv över flera UNT-relaterade domäner för att därigenom dramatiskt öka sina besökssiffror på sin ordinarie sajt. UNT:s tryckeri- och distributionsbolag hjälper till att trixa upp siffror för UNT.se. Och det har lyckats. UNT har på ett år i det närmaste dubblerat antalet unika besökare.

Google har regler som styr hur webbsidor ska se ut för att de ska få indexeras av sökmotorn. I regelverket säger Google följande i sina "basic principles":

"Make pages for users, not for search engines. Don't deceive your users or present different content to search engines than you display to users, which is commonly referred to as "cloaking.""

Och...

"Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you'd feel comfortable explaining what you've done to a website that competes with you. Another useful test is to ask, "Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?""

Hermes-sajterna bryter mot båda reglerna. De så kallade skuggarkiven som Hermes skapar kan inte nås från respektive webbplats och hade naturligtvis inte existerat om sökmotorerna inte fanns.
Det råder ingen tvekan om att dessa sidor är att betrakta som så kallade cloaking-sidor, vilket inte accepteras av Google.

Det är dags för tidningssverige att reagera och agera. Vår bransch bygger på trovärdighet. Den ska vi slå vakt om. Därför måste vi uppmärksamma Google på problemet. Det kan vi göra genom att anmäla de fuskande Hermes-sajterna till Google. Den här länken leder dig till anmälningsformuläret.

2 kommentarer:

Mathias Carlsson sa...

Och ännu värre är sökordet nattklubbar stockholm där unt.se ligger på tredje plats och st.nu ligger på sjätte plats, dalademokraten.se på tolvte plats.

Inte särskilt troligt att varken unt.se eller st.nu har särskilt mycket som lockar om nattklubbarna i sthlm och ännu mindre dalademokraten.se.

Anonym sa...

Intressant det du skriver, men jag lyckades inte hitta något med exempeln du har!?