onsdag 4 juni 2008

Flytta på er klantskallar!

Tomas Wennström med bloggen What's Next utmanar Sveriges mediehus i något som han kallar Hack The News. På en månad och med hjälp av tre programmerare vill han han bygga en "nyhetssajt, på riktigt". En stor hyllningskör av bloggare och läsarkommentarer ställer samstämmigt upp bakom initiativet.

Jag gillar också utmaningar. Och jag blir positivt provocerad av att någon i princip skär halsen av alla yrkesgrupper som jobbar och har jobbat med utvecklingen av de svenska nättidningarna de senaste åren. Det Tomas Wennström i praktiken säger är:
– Flytta på er klantskallar! Det ni har åstadkommit på 10-15 år (ungefär så länge som de svenska nättidningarna funnits) kan jag fixa på en månad. Det kommer dessutom bli bättre än det ni har gjort.

Jag är alltså en av klantskallarna. Det inser jag utan problem. Men den här utmaningen haltar betänkligt. Svenska nättidningar är bara i sin linda. Mycket kan förbättras och visst är mediehusens chefshiearkier och byråkrati inte sällan ett hinder för snabba puckar och utveckling i allmänhet. De innovativa och nytänkande idéerna kommer underifrån. Av tradition har tidningsbranschen varit dålig på att fånga dem. Ta bara startsträckan innan mediehusen på allvar insåg nyttan med webben.
En snabb blick i bakspegeln ställd i relation till var vi är i dag visar att mediehusen faktiskt är på gång där ute på nätet. Tåget rör på sig. Jag ser inte någon akut kris i det som nättidningarna hittills åstadkommit. Antalet besökare per webbplats ökar inte sällan med 25-30 procent årligen och intäkterna är på väg upp, om än från en väldigt låg nivå i förhållande till papperstidningen.
Mot den bakgrunden känns det främmande att såga Sveriges nättidningar i en enda stor klump. Utmaningen har fel fokus när den andas väldigt mycket teknik och redaktionellt innehåll. Den stora utmaningen ligger i att öka intäkterna.

Handen på hjärtat, hur ofta får du mejl från besökare som tycker att din nättidning är helt kass? På Gota Media får vi det väldigt sällan. Det tar jag som ett hyfsat kvitto på att vi redan gör "nyhetssajter, på riktigt". Svenska nättidningar har i allmänhet nått en bra grund att stå på. I nästa utvecklingsfas ser jag framför allt två underutvecklade områden som bör prioriteras vid sidan av intäkterna. Hur ska nättidningarna bli en del av den sociala webben? Att länka till bloggare och sociala sajter som Facebook, Myspace, Pusha och de andra är inte socialt i någon större mening. Det andra området är personlisering. Webbplatserna måste bli smartare. Ge besökaren det som hon/han önskar sig, inte det vi tror att besökaren vill ha.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Missat sydsvenskans första kypsteg mot användarmedverkan på lokal nivå?

http://sydsvenskan.se/malmo/limhamn/

Där användarna blir reportrar och kartor visar lokala nyheter och händelser.

Spännande instick!

/Anna

Anonym sa...

Well, det finns många tyckare som jag personligen ser mer som mediakåta, hypeade och allmänt snofsiga, än riktigt bra på webb.

Många tdiningar har också problemet att det är givetvis pappret som ska prioriteras först. Webben är nåt man "måste ha".

Unknown sa...

Aber, aber, hur gick det då? Verkar inte varit så lätt sagt som gjort.

Fredrik Nygren sa...

@martin edenström: Inget ute än såvitt jag vet.

Anonym sa...

maste kolla:)