tisdag 17 februari 2009

Dags att skaffa bloggredaktör

Ett medelstort svenskt mediehus har kanske 100 journalister, ofta är de både välutbildade och har lång och gedigen publicistisk erfarenhet. Samma mediehus har vanligen en nätupplaga, där ett mått på framgång är antalet besökare. Beroende på utgivningsort och andra faktorer varierar antalet besökare hos den medelstora nättidningen från ca 100 000 till en halv miljon (inte unika) besökare i veckan.

Isabella Löwengrip, Kenza Zouiten, Alexandra Nilsson och Elin Kling är också publicister fast på ett annat sätt. De är unga, knappt 20 år fyllda och kan inte beskyllas för att vara gediget publicistiskt utbildade. Ändå är de alla framgångsrika bloggare med inriktning mot livsstil och mode. Isabella Löwengrip kvitterar in cirka 1,1 miljoner besökare i veckan (enligt Svensk Internet Statistik). De andra bloggtjejerna är en bit efter, men flera av dem ligger långt före etablerade mediehus.
När Kenza visar vilka kläder hon haft på sig eller berättar några rader om vilken fest hon besökt rasar läsarkommentarerna in. 300, 400 eller 500 kommentarer ramlar ut snabbare än du bläddrar igenom lokaltidningens TV-bilaga. Det krävs en svensk jordbävning för att en stor tidning som Sydsvenskan ska kunna matcha Kenza.

Det är lätt att avfärda Alexandra Nilsson och hennes kollegors bloggande med "låg kvalité", "tramsigt" eller "vem vill läsa om vad en 17-åring äter till frukost?". En webbmogen publicist går däremot inte i den fällan. Mediehusen konkurrerar inte bara med etablerade tidningar, lokala radio- och TV-stationer. Alla konkurrerar vi om läsarens/tittarens/lyssnarens tid. Inför den lagen är alla publicister lika.

En modern publicist har insett att bloggare ska ha samma status som hyllade kolumnister och krönikörer haft i papperstidningen i åratal. Bra bloggare måste få kosta pengar. Att blogga bra är en konst. Traditionella mediehus har en stor utmaning i att hitta morgondagens bästa bloggare. Sveriges största blogghotell, Blogg.se, har cirka 350 000 bloggare och varje dygn tillkommer cirka 2 000 nya bloggar i deras register. Att hitta de bästa är som leta efter den berömda nålen.

För att gammelmedierna ska klara att hålla tempot krävs en eller flera bloggredaktörer. Förvånansvärt få traditionella mediehus har det i dag, om ens någon. Samtidigt vet vi att det blir allt vanligare att nyheter börjar hos bloggarna (FRA, Ipred, Liza Marklunds bok osv). Tidningarna har specialjournalister som bevakar sport, ekonomi, nöje och näringsliv men var är bloggredaktörerna som har järnkoll på bloggosfären och som kan fånga nästa Blondinbella?