måndag 17 oktober 2005

"Internetannonsörerna måste kraftsamla mot nättidningarna"

Hans Nordlöv, ordförande för kommittén för interannonsering, KIA, är irriterad på Tidningsutgivarna, TU, och deras medlemmar. Förutom ordförandeskapet för KIA är Hans Nordlöv ansvarig för internetkommunikation hos Carlsberg. Som annonsköpare känner han sig ofta blåst av nätmedierna och TU.
- Det går bra att diskutera med dem, men när man kommer hem känner man oftast att man blivit lurad på någon punkt, säger Nordlöv till Resoner.nu.
Hans Nordlöv svingar också slägga mot mediesäljarna, som han menar ofta är okunniga ynglingar. Säljarna "presenterar fantasifulla och för mediet väldigt positiva siffror, snarare än den information som en annonsör behöver för att planera en effektiv kampanj".
Annsörerna måste kraftsamla mot nättidningarna, anser Nordlöv. Dels menar han att nättidningarna är ovilliga att prata om räckvidd på allvar och dels måste månadsmätningar slopas eftersom felmarginalen är för stor.

Inga kommentarer: