onsdag 22 november 2006

Nättidningarna som dopar sig till framgång

Helsingborgs Dagblad är störst. Dala-Demokraten och Sundsvalls Tidning tvåa och trea. Där har du topplistan för Sveriges största landsortstidningar på webben räknat i antal unika besökare per vecka, enligt Mediatrender.se (kräver inloggning). HD.se har i snitt drygt 105 000 unika besökare i veckan. Dalademokraten.se 103 000 och ST.nu 87 000.

Plats nummer två och tre är kanske en smula förvånande med tanke på dessa tidningars pappersupplagor. En stor del av Dala-Demokratens och Sundsvalls Tidnings höga besökssiffror på webben beror på dopning. Genom att bygga interna arkiv i sajterna som länkar fram och tillbaka på den egna sajten får webbplatserna högre status hos i första hand Google. Frågan är om besökarna som Dalademokraten.se och ST.nu trixar sig till är de besökarna som man vill ha. Det handlar sannolikt i stor utsträckning om besökare som ligger utanför tidningens ordinarie försäljningsområde. Så hur intressanta är dessa besökare för de lokala annonsörerna?

En specialsökning hos Google visar hur effektivt dopning fungerar. Vi tar Sundsvalls Tidning som exempel. En sökning på allt som ligger under domänen ST.nu ger ungefär 360 000 träffar hos Google. Justerar man sökning så den plockar bort allt som har med de konstruerade arkiven (en tjänst från Hermes Publications) att göra så sjunker antalet träffar till drygt 100 000. Fler träffar hos Google ger också fler unika besökare på webbplatsen.

Inga kommentarer: