fredag 8 december 2006

Så var webbåret 2006

Några veckor återstår av webbåret. Det har blivit dags att se tillbaka. Vad var bäst och vad var sämst under året som gick? Vem överraskade? Och vilka trender var de hetaste? Networkers.se listar det som är värt att listas från 2006.

Årets satsning 1: Riksdrakarna (läs Aftonbladet och Expressen) ger lokaltidningarna skrämselhicka med lokala satsningar. Mer kommer. Var så säker...

Årets satsning 2: NT-koncernen snart överallt. I papper, på webben, på TV. Var du än vänder dig finns NT. Begåvad och tidsriktig satsning.

Årets försäljning: Helt utan konkurrens - Youtube.com. Det finns 12 miljarder skäl till det.

Årets dominant: Google. Det började med en sökmotor. I dag kan jag räkna till ett 50-tal olika tjänster signerade av Google. Coolaste tjänsterna just nu är Gmail och Docs.

Årets bråk: Google News. Stämningarna haglade. Rättsprocesser pågår i USA, Belgien och Danmark. Och kanske snart i Sverige. Ett gott råd: lägg ner! Det här är webben. Take it or leave it.

Årets trend 1: Läsarfotograferna. Varenda rånare hamnar på bild i tidningen när läsarna gör jobbet åt tidningen med sin mobilkamera.

Årets trend 2: Bli en filmstjärna. Filma dig själv och lägg ut. I kölvattnet av Youtube.com kom bland annat Bubblare.se och Fejmtv.se. En och annan kvällstidning hängde också på.

Årets bästa: Digg.com och alla de andra (del.icio.us, Reddit osv) i samma kategori. Läsarna tipsar och rankar om vad som är bäst på nätet just nu. Nästa år vill jag se lokala varianter på Digg.com.

Årets mest underskattade: Bloggarna. I valrörelsen kom rapporter som talade om deras obetydligthet. Vi har bara sett början...

Årets steroid: Hermes Publications AB. Dopar nättidningarna till framgång. Genom att trixa med Google drivs besökssiffrorna upp. Men är det de läsarna som annonsörerna vill ha?

Årets missförstånd: Sökmotorerna är inget hot mot tidningarna. Tvärtom. Men det är skillnad på sökmotorer och sökmotorer. Pressklippsföretagen är något helt annat. De ska betala, men låt Google & Co köra vidare.

Årets fiasko: Webbmätssytemet Insight XE. Slött och trött. Släpp in Google Analytics i Kiaindex nu.

Årets uttalande: "Den sista tryckta tidningen i Sverige kommer att ges ut första kvartalet 2081", sa Karl Erik Gustafsson. Ska vi behöva vänta så länge?

Årets hjärnsläpp: En tjänsteman vid Tidningsutgivarna försökte stopp Networkers.se från att publicera en länk till ett PDF-dokument på TU:s webbplats. Till råge på allt skedde det på Pressfrihetens dag...

Årets kupp: Sverigedemokraterna tog sin in hos Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda med annonser via Googles annonsnätverk. Sannolikt var det fler svenska tidningar som spred SD:s budskap.

Tiden går fort. Minns du webbåret 2005? Om inte så finns en resumé här.

Inga kommentarer: