onsdag 27 december 2006

"Antal sidvisningar är ointressant"

Det är dags att slopa antal sidvisningar och unika besökare som mätenheter. Det menar Peter Daboll, chef för Yahoo Insights, i ett inlägg på sin blogg. I en tid när allt fler webbapplikationer använder Flash eller Ajax tappar antalet sidvisningar sin betydelse. Interaktionen med läsaren kan ofta ske utan att webbsidan behöver laddas om. Att mäta antalet sidvisningar kan och till med hämma webbutvecklingen eftersom dagens mätenheter stimulerar till användning av gamla utvecklingesmetoder snarare än gynnar de nya teknikerna.

Jag är beredd att instämma i kritiken. Samtidigt måste vi skaffa oss alternativ innan vi kan slopa antalet sidvisningar som mätenhet. Vad gör leverantörerna av mätsystem i den här frågan? Framtidens sätt att mäta måste också vara begripligt för annonsköparna. Begreppet "unika besökare" är exempelvis långt i från självklart för alla annonsköpare.
Källor: Time For A New Hit, Internetworld, Micro Persuasion.

Inga kommentarer: