torsdag 6 december 2007

Hej då papperstidningen

Någon skulle kanske kalla det för att såga av grenen jag sitter på. Så dramatiskt är det förmodligen inte. Däremot är det här inlägget på Networkers.se det mest känslomässiga jag skrivit på bloggen, som för övrigt fyllde fyra år i går. Det är dags att komma ut ur garderoben. Papperstidningen och jag är inte längre ett par. En sådan skilsmässa känns.
I dagarna har jag har sagt upp tjänsteprenumerationen på Barometern och Smålandsposten.

Papperstidningen har följt mig sedan barnsben. Först som underhållare och nyhetsförmedlare på köksbordet och senare blev jag själv en del av den som journalist. Nu är den inte längre en del av mitt privata liv. Missförstå mig inte. Barometern-OT och Smålandsposten tillhör sannolikt toppskiktet bland landets lokaltidningar. Ändå har pappersprodukten tappat sin betydelse för mig. Allt för ofta blev den liggande oläst. Kanske för att jag befinner mig i den del av livet när barn tar stor del av tiden, men framför allt för att Barometern.se och SMP.se är så himla bra. Varje dygn publicerar nättidningar ett femtiotal lokala nyhetsartiklar vardera. Lägg därtill ett imponerande flöde av telegram och byråartiklar. Dessutom finns alltid e-tidningen eller PDF-tidningen om det skulle knipa.
Det räcker för mig.

Jag är inte säker på att papperstidningen är död för mig. Åtminstone delar av veckan (läs veckoslutet) vill jag gärna ha en papperstidning i min brevlåda. Jag och många andra lokaltidningsläsare har tyvärr inte den möjligheten fullt ut. I vissa fall finns ingen weekendprodukt och i andra fall saknas söndagsutgivning. Det tomrummet fyller jag för stunden med utmärkta söndags-DN. Resten av veckan säger jag tills vidare:
- Hej då, papperstidningen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen in i skaran, jag slutade med pappers upplagorna för en tid sedan och trodde att det skulle kännas tomt men jag läser bara mer och mer nyheter hela tiden. Nyheter snabbt, billigt och bäst av allt tillgängligt 24/7. Det ska bli intressant att se hur snabbt och hur många som väljer det nyare och modernare nyhets kanalerna i framtiden.