tisdag 12 april 2005

Hetast just nu: Räckviddsmätningar

Här hemma i sverige är vi mitt uppe i det stora trafikmätningskaoset. Efter flera års slumrande hantering av TNS Gallup, Sifo/Research International och Nielsen så blev det plötsligt fullt krig om vem som ska mäta trafiken på de svenska sajterna. Förutom att alla vill dansa runt guldkalven igen så är det kanske inte så konstigt att det tagit fart: annonsörerna har tröttnat på att köpa internetgrisen i säcken. Men internet är ändå bara en liten del av mediemixen av idag. Vikten av en gemensam och medieövergripande räckvidsmätning kan inte överskattas. Det bevisas inte minst av att NYTimes den 10/4 hade en låååång och välarbetad story om vad som händer på området i USA. 12 sidor, läsvärt!

But one indisputable fact about media measurement is that if you change how you count, funny things happen.

Känns väldigt relevant, nu när vi snart måste skärpa till oss i internetsverige och gå från trafikmätning till panel- och räckviddsmätning. En spännande tid ligger framför oss.

Inga kommentarer: