torsdag 21 april 2005

Striden trappas upp mellan Blocket.se och Metro

Metromarknad.se har retat gallfebern på Blocket.se. Nu senast gäller det Metromarknads annonskampanj där det påstås att Metromarknad.se har fler annonser än Blocket.se. Samtidigt består Metromarknad.se mestadels av länkar till annonser på Blocket.se. IDG.se skriver att Blocket.se stämmer Metro i marknadsdomstolen med anledning av annonskampanjen.

Hmm... hur tänker Blocket.se egentligen? Och hur tänker egentligen Metromarknad.se?

Glöm Metromarknad.se. Deras tjänst håller inte och kommer aldrig att bli någon jämbördig konkurrent med Blocket.se. Varför ska jag leta efter annonser på Metromarknad.se när jag ändå hamnar hos Blocket.se? Metromarknad.se är bara ett klick i onödan. MTG-koncernen har kraftigt underskattat internetanvändarna när de skapade Metromarknad.se.
Varför skulle jag annonsera på Metromarknad.se? Annonspriset är bara obetydligt billigare. Å andra sidan betalar jag gärna en tia extra, som det kostar hos Blocket.se, för att få mina prylar sålda. Alla känner till Blocket.se. Finns det nån utanför nördkretsarna som känner till Metromarknad.se?

Är det av PR-skäl som Blocket.se hotar med stämningar till höger och vänster? Hur svårt kan det vara att blockera spindlarna som hämtar annonser? Slumpa ut HTML-koden så deras spindlar inte kan tolka ut annonserna. Det finns massor av sätt att göra livet surt för såna som Metromarknad.se. Både billigare och enklare än ovissa rättsprocesser. Och snälla nån... hur kan man bli upprörd över att någon länkar till innehållet på webbplatsen? Hallå! Vi snackar internet, om någon har missat det.

Inga kommentarer: