onsdag 28 september 2005

Senaste nytt från Branschdagarna

Har du inte möjlighet att närvara på Branschdagarna i Stockholm? Då kan du följa vad som händer via Branschdagarnas moblogg.

Grattis, Expressen.se!

Pressens Tidnings tävling årets digitala medium vanns av Expressen.se. Juryn skriver i sin motivering: "För en genomtänkt, bred och visionär satsning på nya medier och nya kanaler. På webben och tv:n, i radion och mobilen - hela tiden med nyhetskonsumentens bästa för ögonen.".
I kategorin årets dagstidning segrade Svenska Dagbladet.

Med podradio som affärsidé

Podradio ser ut att vara på väg att slå igenom med kraft. Med podradio kommer också en ny marknad. Få svenska medier har än så länge nappat på podradio. Sveriges Radio sänder regelbundet och Barometern-OT, Smålandsposten och Blekinge Läns Tidning testar tekniken.
Wired.com skriver om podradiosändare som kommit en bra bit på väg med att utveckla affärsmodellen podradio. Ett exempel är vinkännaren som drar in 1 000 dollar i veckan på sina podradiosändingar.

söndag 25 september 2005

Webbtoppen publiceras igen

Efter lång väntan finns det återigen en officiell lista som visar besöksstatistik för flertalet av Sveriges nättidningar. Listan publiceras av Sifo Media och mättekniken är Insight XE. Till skillnad från tidigare är mätenheten nu unika webbläsare per vecka i stället för per månad. Några av Sveriges större mediasajter finns dock inte med. TV4.se, SVT.se, SR.se och TV3.se saknas i statistiken.
Inte oväntat toppas listan för vecka 37 av Aftonbladet.se som noteras för nästan 3,3 miljoner unika webbläsare.

lördag 24 september 2005

Allaannonser.se kan fortsätta indexera Blocket.se

Blocket.se gick i taket när Allaannonser.se började indexera deras annonser i en egen sökmotor. Nu har tingsrätten avslagit Blockets begäran om att få interimistiskt förbud mot metoden.
1-0 till Allaannonser.se med andra ord. Matchen är dock inte avgjord. Det kan ta upp till två år innan ärendet avgörs av tingsrätten, skriver Internetworld.

onsdag 21 september 2005

Rapport: RSS ger fler besök

Farhågan att RSS kan leda till färre besökare verkar inte stämma. Tvärtom bidrar RSS till högre besökssiffror, enligt en färsk undersökning (PDF) från Nielsen/Netratings. Rapporten visar att RSS-användare besöker fler nyhetswebbplatser och mer frekvent än icke RSS-användare. RSS-användarna besökte topp-20-sajterna tre gånger oftare än de som ännu inte har nappat på RSS.
Frågan är hur länge vi ska vänta innan Sveriges största nyhetssajt, Aftonbladet.se, erbjuder sina läsare RSS-kanaler?

Nya podsändingar från SR.se

Sveriges Radio fortsätter att utveckla sina podradiotjänster. I dag lanserar SR ytterligare sju program från P1, P2 och P3. Totalt sänds då 14 program i podradioformatet. Hittills har över en halv miljon nedladdningar gjorts. Det som efter frågas är humorprogrammen.
– Våra humorprogram i P3 är extremt efterfrågade i podversionen eftersom många lyssnare själva vill välja att lyssna när de har tid och inte just när vi sänder programmen, säger Dan Granlund, Programchef för P3.
Under hösten kommer SR att lansera ytterligare kanaler.

Uppdaterad 050921 kl. 20.10: I en debattartikelNyteknik.se kritiserar Richard Gatarski, ekonomie doktor, Sveriges Radio för att ta åt sig äran av podradions framgång. (Tack för tipset Patric)

måndag 19 september 2005

Premiär för TimesSelect

I dag lanserar New York Times sin nya betalmodell, TimesSelect. För knappt 50 dollar om året får den som tecknar sig för TimesSelect bland annat tillgång till 100 artiklar i arkivet per månad, möjlighet att läsa söndagsartiklar tidigare och skapa ett personligt nyhetsbrev.

fredag 16 september 2005

Skapa bra nyhetsgrafik på webben

Hur bra är nyhetsgrafiken på webben?
Universitetet i tyska Trier undersökte och testade webbgrafik som skapades med anledning av flodvågskatastrofen i Asien. Resultatet blev fem grundprinciper för den som vill göra bra nyhetsgrafik på webben. En slutsats är att grafiken ofta kan innehålla för mycket information. Online Journalism Review berättar också att nyhetsgrafikern bör vara försiktig med med animationer.

onsdag 14 september 2005

Video tydlig webbtrend

Allt fler nyhetsmedier på webben använder sig av video. Det är inte bara möjligheten att visa rörliga nyheter som lockar. Video öppnar också en ny annonskanal på webben. Yahoo, AP, CBS, MSNBC och CNN är några nyhetsförmedlare som nyligen bestämt sig för att satsa mer på video på webben, skriver Netb2b.com.
Trenden är tydlig även i Sverige. Expressens TV-satsning är ett exempel.

Mozilla, Firefox... Flock

Ytterligare en webbläsare är på väg att se dagens ljus. Den kallas Flock. Än så länge är den bara tillgänglig för några få utvalda. Men med tanke på att flera av utvecklarna har gjort insatser för Mozilla Foundation så är förväntningarna högt ställda på den första betaversionen som väntas i början av oktober. Utvecklarna kallar Flock för "social browser". Det syftar på att Flock har inbyggt stöd för många populära webbtjänster såsom Flickr.com och Technorati.
Wired.com har mer information om Flock.

Britternas bästa webbprojekt

Den 7 oktober utses britternas bästa webbprojekt fördelat på ett tiotal olika kategorier. Galan kallas AOP Online Publishing Awards och arrangeras av webbpublicisternas intresseföreningen, Association of Online Publishers.
I dagarna presenterades de nominerade i respektive kategori. I klassen bästa innovation finns bland annat Blinkx.tv och i klassen bästa design 2005 finns Radiotimes.com. Hela nomineringslistan finns här.

Behöver vi en motsvarighet till Association of Online Publishers i Sverige? Varför inte. Kanske inte som arrangör av galor, utan för att värna om webbenpublicisternas intressen. Vad tycker du och hur skulle formen för en sådan organisation kunna se ut? Mejla eller skriv några rader på Networkers.se.

Diskutera nyheterna med nyhetsledningen

CBS News vill skapa bättre dialog med sina läsare. Projektet kallas Public Eye. Syftet är att samla upp synpunkter och kritik på det som CBS News publicerar och sedan ställa ansvariga journalister och utgivare till svars. Förutom att agera läsarombudsman ska Public Eye även förklara och berätta hur nyhetsbranschen fungerar.

fredag 9 september 2005

Webbtidningen hotar inte papperstidningen

Matthew Gentzkow, ekonom vid universitetet i Chicago, konstaterar i en rapport att webbtidningen inte hotar sin kollega, papperstidningen. Som grund för sin studie har Matthew Gentzkow använt Washington Post. Med matematiska modeller visar han att pappersupplagan tappat cirka 30 000 läsare per dag och mist årsintäkter på i storleksordningen 6 miljoner dollar. Trots det konstaterar ekonomen: "Barring dramatic changes in tastes or technology, online news does not appear to threaten the survival of print media".
I rapporten hävdas också att webb- och papperstidningen är mer ersättare för varandra än komplement till varandra.
Läs hela rapporten här (PDF-format).

torsdag 8 september 2005

Sveriges Radio storsatsar på podradio

Försöket i sommar föll väl ut. Sveriges Radio, SR.se, tänker fortsätta att satsa på podradio. Ungefär en halv miljon podradiosändningar laddades ner via SR.se under sommaren. Populärast var programmet Sommar i P1. Under hösten räknar SR med att utöka podradioutbudet med ett halvdussin program. Problemet är att SR i dag inte har något avtal som tillåter att sändningarna innehåller musik.
- Det som begränsar oss är att våra upphovsrättsavtal inte omfattar musikrättigheterna för nedladdning. Om vi kan skapa rimliga avtal vill vi självfallet lägga ut musiken också, säger Mats Åkerlund, chef för SR nya medier, till tidningen Ny Teknik.

söndag 4 september 2005

Dagstidningarna väljer Insight XE

Insight XE från Real Media vann kampen om att bli dagstidningarnas mätstandard på webben. Så gott som alla större dagstidningar i Sverige har nu taggat om sina webbplatser med kod från Insight XE.
- Insight är den nya valutan. Det är det vi kommer att prata med våra kunder om, säger Mattias Fyrenius, chef för Nya Medier på Svenska Dagbladet, till Dagens Media.
Kia, Kommittén för internetannonsering, har ännu inte beslutat om de ska följa dagstidningarnas val på mätvaluta eller stanna kvar vi Nielsen Netratings.

Dagens Industri satsar på ljud

DI.se gör en satsning på ljud. Med ekonominyheter och webbradio ska DI.se få besökarna att stanna längre på webbplatsen. Något premiärdatum är ännu inte spikat, skriver Resumé.
Via en jukebox med musiklistor kommer besökarna få möjlighet att välja sin favoritmusik. Näringslivskändisar kommer också att presentera sina listor på DI.se. Framöver räknar DI.se att utöka sin ljudsatsning med podradio.