torsdag 27 oktober 2005

Årets sajt gör om sig

SVT.se, som tidigare i år utsågs till Årets sajt av tidningen Internetworld, har inlett arbetet med att designa om sin webbplats. Det är drygt två år sedan SVT.se senast bytte utseende. En extern webbyrå ska få uppdraget. Vem det blir är inte klart. Uppdraget ska först ut på en offentlig upphandling, skriver IDG.se.

fredag 21 oktober 2005

Så kan du ta betalt med SMS

Under några års tid har jag kikat runt efter en lösning som gör det möjligt att ta betalt för tjänster via SMS. Äntligen har jag hittat något som verkar funka. Lösningen heter Mosms.com.
De allra flesta lösningarna jag har haft under luppen kostar för mycket, åtminstone för den som vill börja i liten skala och testa sig fram för att se vad som funkar. Mosms.com är den enda tjänst jag har hittat där man kan komma i gång utan att det kostar en spänn. Ingen uppstartskostnad och inga löpande månadskostnader. Dessutom är det fritt att skapa hur många SMS-tjänster och konton som helst. Kan det bli bättre?
Ett av de stora problem med SMS-betalningar är att en stor del av intäkten försvinner på vägen till mottagaren. Den som erbjuder SMS-tjänsten vill ha sin del, men framför allt snor teleoperatörerna en sjukligt stor del av kakan. Av det som blir kvar när operatörerna har tagit sitt vill Mosms.com har 20 procent av intäkten. Kan dina tjänster generera riktigt stor SMS-volym nöjer sig Mosms.com med 10 procent. Det är en hygglig deal. Jag tror att få nättidningar i dag kan nå en bättre överenskommelse. Inte ens tidningar som tecknar koncernavtal med olika SMS-partners verkar kunna få bättre avtal. Rätt mig gärna om jag har fel.
Vilka alternativ finns till Mosms.com? Skriv och berätta.

måndag 17 oktober 2005

"Internetannonsörerna måste kraftsamla mot nättidningarna"

Hans Nordlöv, ordförande för kommittén för interannonsering, KIA, är irriterad på Tidningsutgivarna, TU, och deras medlemmar. Förutom ordförandeskapet för KIA är Hans Nordlöv ansvarig för internetkommunikation hos Carlsberg. Som annonsköpare känner han sig ofta blåst av nätmedierna och TU.
- Det går bra att diskutera med dem, men när man kommer hem känner man oftast att man blivit lurad på någon punkt, säger Nordlöv till Resoner.nu.
Hans Nordlöv svingar också slägga mot mediesäljarna, som han menar ofta är okunniga ynglingar. Säljarna "presenterar fantasifulla och för mediet väldigt positiva siffror, snarare än den information som en annonsör behöver för att planera en effektiv kampanj".
Annsörerna måste kraftsamla mot nättidningarna, anser Nordlöv. Dels menar han att nättidningarna är ovilliga att prata om räckvidd på allvar och dels måste månadsmätningar slopas eftersom felmarginalen är för stor.

tisdag 11 oktober 2005

Ebay gör ny storaffär

Världens största webbaserade betaltjänst, Paypal, blir ännu större. I dag presenterades affären som innebär att Ebay köper Verisigns betallösning på webben för 370 miljoner dollar. Analytiker menar att affären innebär att Ebay genom köpet får tillgång till en bättre betallösning när det gäller betalkort på webben.
Först Skype för 2,6 miljarder dollar. Och nu Verisign. Man kan undra hur mycket pengar det egentligen finns i Ebay?

måndag 10 oktober 2005

Ny podsökmotor från Yahoo

Sökjätten Yahoo lanserar i dag en betaversion av en sökmotor för podradioinspelningar. Därmed tar Yahoo på allvar upp kampen med Apple om att bli det största podradiobiblioteket. Första intrycket av Yahoos tjänst är positivt. Det slår mig samtidigt att Apple nog måste se till att göra sitt bibliotek bättre tillgängligt för den som inte vill använda iTunes som podspelare.

"Pappertidningen på väg att dö"

Utspelet kom i samband med en konferens för magasinpublicister i Atalanta. Chefredaktören Jason Pontin vid MIT:s Technology Review menar att papperstidningen är på väg att dö snabbare än väntat. En orsak till det är den så kallade medborgarjournalistiken som växer snabbt, enligt Pontin som också anser att papperstidningen i framtiden blir mer ett annonsblad än ett nyhetsblad.

tisdag 4 oktober 2005

Premiär för Näringsliv 24

I kväll klockan 22.00 är det premiär för Svenska Dagbladet och Aftonbladets gemensamma näringslivssajt. Skärmdumpar på webbplatsen finns hos Dagens Media samt hos Svenska Dagbladet.
- Vi är en komplett affärssajt som har bemannat oss som en tidningsredaktion. På N24 kommer man både att hitta snabba nyheter, kommentarer och analyser, säger Per Lundsjö, chefredaktör och vd för Näringsliv24, till SVD.se.