måndag 28 november 2005

Norra Västerbotten sänder TV

Lokaltidningen Norra Västerbotten, med webbplatsen Norran.se, har beslutat att satsa på TV-sändningar. Norrbottens-Kuriren skriver att det rör sig om en mångmiljonsatsning. Pengarna ska användas för investering i teknisk utrustning. Dessutom skapas tre nya tjänster på redaktionen.

torsdag 24 november 2005

Låt besökarna bestämma innehåll och utseende

Personaliserade nyhetstjänster har vi hört talas om. Seattle Post-Intelligencer tar den utvecklingen ett steg längre och låter varje enskild besökare bestämma sitt eget innehåll och utseende. Tekniken liknar funtionaliteten som finns i många CMS-system, exempelvis Joomla (fd Mambo), där besökaren själv kan placera ut olika boxar på webbsidan.

onsdag 16 november 2005

Rapport från Beyond the Printed Word

Ett 90-tal personer från Norden uppges ha deltagit i förra veckans Ifra-evenemang i Madrid, Beyond the Printed Word. En av deltagarna, Kristina Sabelström Möller, har sammanfattat mässan i en artikel på Tidningsutgivarnas webbplats. Den som vill kan också ta del av Beyond the Printed World's egen moblogg.

Internetsäljarna tappar sin vd till DI.se

Martin Ahrend, vd för Internetsäljarna, går till Dagens Industris nättidning, DI.se.
- Jag har hållit på med Internetsäljarna i drygt åtta år och vill göra något annat, säger Matrin Ahrend till Dagens Media.
DI.se står för en stor del av Internetsäljarnas årliga försäljning, ungefär 50 miljoner kronor årligen. Martin Ahrend blir vd för DI.se och ska på sikt bygga upp en egen säljorganisation på DI.se.

onsdag 9 november 2005

Bryter din nättidning mot lagen?

Den som driver ett massmedieföretag och publicerar sig på internet är skyldig att registrera sin verksamhet genom en så kallad databasanmälan till Radio- och TV-verket, något ett flertal svenska nättidningar har missat. Bland syndarna, enligt uppgift från Radio- och TV-verket, som inte gjort en databasanmälan finns:



Vid en kontroll visar det sig också att flera nättidningar har gjort en anmälan, men att uppgifterna är felaktig. Här är några tidningar som har felaktiga uppgifter i sin databasanmälan:


Flera av de större tidningarna har däremot ordning på sina papper och uppgifter. Däribland kan nämnas Aftonbladet.se, Expressen.se, DN.se (Dagens Nyheter), SVD.se (Svenska Dagbladet), Sydsvenskan.se och HD.se (Helsingborgs Dagblad).

Hos Radio- och TV-verket kan den som vill ansöka om ett utgivningsbevis. Med ett utgivningsbevis faller webbplatsens innehåll under yttrandefrihetsgrundlagen i stället för under personuppgiftslagen, PUL.
Tryckta tidningar har normalt en ansvarig utgivare registrerad hos Patent- och registreringsverket. För dessa tidningar som samtidigt driver en nättidning behövs inget utgivningsbevis från Radio- och TV-verket eftersom dess verksamhet automatiskt faller in under yttrandefrihetsgrundlagen. Däremot krävs alltså en databasanmälan.
Och där brister det uppenbarligen på många håll.

Var femte surfare tittar på webb-TV-nyheter

Webb-TV är hett. Nu finns också undersökningar som visar att publiken på allvar börjar använda tekniken. Enligt en undersökning som presenteras på ClickZ Stats ser en av fem nyheter via webb-TV tre till fyra gånger i veckan. Siffrorna gäller amerikanska surfare, men att webb-TV blir allt populärare bekräftas också av svenska Aftonbladet.se.
- Vi har ungefär 100 000 unika besök dagligen, säger Jakob Andersson, chef för Aftonbladet TV, till tidningen Internetworld.

måndag 7 november 2005

Aftonbladet.se fyrfaldigt nominerad

600 deltagare väntas inta Berns i Stockholm på onsdag och torsdag. Då är det dags för Sime Awards 2005. Nomineringarna till de nio olika prisklasserna offentliggjordes i dag. Aftonbladet.se, som är nominerad i fyra klasser, ser redan ut som evenemangets stora vinnare.
I klassen bästa onlinekampanj nomineras Aftonbladet.se för sin sluta-röka-kampanj. Känns lite konstigt. Barometern.se var först ut, såvitt jag känner till, med idén vid nyåret. Någon månad senare gjorde Aftonbladet.se en copycat.
Det känns för övrigt som listan av de nominerade saknar en hel del aktörer. Eller är verkligen bara Aftonbladet.se och SVT.se som har gjort något utöver det vanliga under året? Har utvecklingen stått stilla på SvD.se, DN.se, GP.se, Corren.se, HD.se, Sydsvenskan.se, SMP.se, NT.se, TV4.se, Expressen.se och alla de andra svenska nättidningarna? Förmodligen inte.

fredag 4 november 2005

RSS från Aftonbladet.se

Networkers.se har tidigare efterlyst RSS-flöde från Aftonbladet.se. Nu verkar det som vi är på väg att bli bönhörda. Aftonbladet.se testar för närvarande ett RSS-flöde för sin Plustjänster. I dagsläget krävs det med andra ord ett betalabonnemang för att ha någon större nytta av deras RSS.
Det märkliga är att Aftonbladet.se, som i vanliga fall brukar vara lyhörd för ny teknik och något av en föregångar i många internetfrågor, helt har missat RSS-trenden. Det är inget annat än en grov felbedömning.

tisdag 1 november 2005

Stopp för färska matchbilder från fotbolls-VM

TV-rättigheterna för fotbolls-VM i Tyskland sommaren 2006 får konsekvenser för de svenska nättidningarna. Tidigast en timma efter slutsignalen får bilder publiceras från matcherna, skriver Journalisten.se. Dessutom tillåts nättidningarna bara att publicera max fem bilder från varje halvlek.
- Det här är jäkligt oroväckande jag har redan tagit upp frågan med redaktionsledningen här på tidningen och vi är överens om att avtalet kan bli ett stort hinder för oss om det genomförs, säger PeO Larsson, Sportbladets chef på nätet, till Journalisten.

Nå bättre resultat med Google Adsense

Flera svenska nättidningar - bland annat Helsingborgs Dagblad, Blekinge Läns Tidning och Dagens Nyheter - har hakat på Googles annonstjänst, Google Adsense. För vissa tidningar har intäkten visat sig vara tveksam i förhållande till utrymmet som nyttjas på webbplatsen. Men med en genomtänkt strategi går det att tjäna pengar, menar Weblogs Inc. Till en början drog Weblogs in några hundra dollar om dagen. Genom att aktivt följa resultatet och testa nya modeller av Adsense har Weblogs ökat sin intäkter till mer än 1 000 dollar per dag. Läs mer om deras erfarenheter här.