måndag 23 januari 2006

Framtidssäkra din tidning

Jeff Jarvis, före detta TV-kritiker och ledare för utbildningen för nya medier vid Graduate School of Journalism i New York, pekar i sin blogg på ett antal förändringar som dagstidningarna bör ta i åtanke för att behålla sina läsare och intäkter. Jeff Jarvis anser generellt att tidningarna lägger för mycket resurser på nyheter som läsarna redan känner till. Dessutom kastar tidningarna bort pengar på sina egna egon genom att exempelvis skicka journalister och fotografer till platser där det redan finns hundra- eller tusentals journalister.

Här är några av förändringarna som tidningshusen måste göra enligt Jeff Jarvis:


  • Skrota börssidorna i papperstidningen. Flytta börsinformationen till webben. Hänvisa i papperstidningen till telefontjänst och webben för den som vill ha aktuella börskurser och annan finansinformation.

  • Tidningen behöver inte egna recensenter och kritiker. Varje tidning behöver inte ha egna kritiker för TV-spel, musik, teater, TV och så vidare. Om du ändå ska ha egna kritiker ska de koncentrera sig på de lokala företeelserna.

  • Ta bort TV-tablåerna. TV-tittarna hittar sin information på webben och på text-TV. Presentera hellre ett urval av dagens TV-program än att lista hela tablåer. Låt TV-kanalerna annonsera för att få in sina tablåer (min synpunkt).

  • Avstå från att skicka egen personal till nationella evenemang (fotbolls-VM, partikongresser och liknande). Det gynnar inte läsarna, bara reportrarnas egon.

  • Ta bort bridge, korsord och andra liknande spel som inte skapar några annonsintäkter. När de äldre läsarna dör ut, dör också den typen av innehåll.

  • Ge läsarna mer lokala nyheter. När ovanstående tas bort får läsaren mer tid och det finns mer utrymme i tidningen till eget lokalt material.


Jeff Jarvis träffar helt rätt. Tidningarna har ett mödosamt arbete framför sig med många kill your darlings-processer. Men den som vågar vinner.

Inga kommentarer: