tisdag 27 juni 2006

Många diggar Digg.com

Digg.com är en webbplats som på kort tid blivit en av USA mest besökta sajter. Med över 300 000 medlemmar och 8,5 miljoner besökare i maj rankas den som den tredje största nyhetssajten för teknikintresserade, enligt Cyberjournalist.net.
Digg.com har avskaffat webbredaktören. I stället är det läsarna som styr vad som är hetast för stunden genom en slags röstning. Det här är kanske mest en tekniktrend just nu. Men i morgon lär det dyka på var och varannan sajt. Jag är ganska säker på att flera nättidningar funderar på liknande lösningar åtminstone för delar av innehållet. Frågan är om någon etablerad nättidning vågar släppa läsarna hela vägen?

Google utmanar Paypal

Gbuy blir sannolikt Googles nästa tjänst till webbanvändarna. Enligt The Wall Street Journals källor släpps en testversion i morgon. Med Gbuy tar Google sikte på jätten Paypal från Ebay som uppges ha mer än 100 miljoner användare världen över. Sannolikt kommer Gbuy att länkas samman med sökmotorn exempelvis genom annonsprogrammet Adsense. Jag blir inte förvånad om Gbuy dessutom får öppna API:er för den som vill nyttja någon slags betalningsförmedling på webben.

tisdag 20 juni 2006

Bloggandet syns i statistiken

Jag fastnade vid ett inlägg på Webbomedia. Kanske för att jag nyligen åt lunch med huvudpersonen Annika Bergström, forskare vid institutionen för Journalistik och Masskommunikation i Göteborg. I ett föredrag på Smålandsposten som jag lyssnade till berättade Annika Bergström om hur svenskarna använder webben utifrån den forskningen som JMG bedriver. Både Dagens Nyheter och Internetworld har skrivit om forskningsresultatet som bland annat visar att ytterst få svenskar läser bloggar. Det tolkar DN som att "svenskar vill ha en tidning skriven av journalister och som prasslar vid frukostbordet".
Det finns tecken på att motsatsen håller på att ske. Helt klart är det för tidigt att dra slutsatser så som DN gör. Undersökningen är gammal mätt med snabba internetmått. Många svenskar lärde sig ordet blogg så sent som i fjol. Därför är det inte märkligt att undersökningen visar att få läser bloggar. Egentligen är det mer märkligt att bloggläsning ens märks i statistiken med tanke på hur färskt begreppet är för många. Till skillnad från DN som stoppar huvudet i sanden, tolkar jag det som att något håller på att hända.

Tio år på webben med Washington Post

I en serie artiklar ser Washington Post tillbaka på hur internet har förändrat medievärlden. I artikelserien blickar Washington Post också framåt och ser bland annat tydligt hur läsarna är på väg till webben. I vissa fall blir webben en ersättare för både papperstidningen och TV. En undersökning som det refereras till visar att på ett halvår har amerikanska tidningar tappat 1,2 miljoner läsare till sammanlagt 45,5 miljoner. Samtidigt har läsandet på webben ökat till 56 miljoner.
Artikelserien består av följande tre artiklar:

onsdag 14 juni 2006

PR-tricket som lurade DN

Har du sett webbplatsen ingessontillvm2010.nu? DN kultur nämnde webbplatsen som en kul grej. I själva verket är sajten en PR-kupp av SEB, skriver Dagens Media.
Bli inte förvånad om fler tidningar går på PR-tricket. Frånsett en banner på webbplatsen pekar inga spår mot SEB. En snabbresearch av DNS-data, IP-nummer och en del annat som jag har gjort ger heller inga ledtrådar om att SEB finns med i bakgrunden. Snyggt jobbat, helt enkelt.

tisdag 13 juni 2006

"Papperstidningen är motorn"

Lars Dahmén har varit chefredaktör för Computer Sweden i flera år. Sedan 1 januari är han vd för IT-förlaget IDG. I en intervju med Dagens Media berättar han bland annat hur IDG ser på papperstidningarna kontra webben. Se hela videointervjun här.

måndag 12 juni 2006

Google News på svenska

Genom att samla nyheter från andra tidningar på webben har Google skapat en egen nyhetstjänst, Google News. Det finns tidningar som fruktar en svensk version av Google News. Den kommer. Frågan är bara när?
Produktchefen för Google News, 25-årige Nathan Stoll, besökte nyligen Sverige men gav inget klart besked om tidpunkten.
- Vi försöker alltid sprida våra produkter till fler marknader, allt handlar om prioriteringar, säger Stoll till Computer Sweden.

onsdag 7 juni 2006

Grattis, Aftonbladet!

Årets bästa sajt. Årets bästa mediasajt.
Aftonbladet.se prisades dubbelt vid tidningens Internetworld gala. Även 1998 utsågs Aftonbladet.se till årets sajt.
Förutom Aftonbladet är det idel välkända pristagare i prislistan. Riksdagen.se blev bästa offentliga sajt, Lunarstorm.se bästa community och Ving.se bästa resesajt. Nästan lite tråkigt, tycker jag. Det känns som Internetworld-galan har sett sina bästa dagar.

tisdag 6 juni 2006

Brittiska journalister bojkottar Yahoo

Den brittiska och irländska journalistfacket, NUJ, gjorde nyligen ett uttalande där man uppmanar sina 40 000 medlemmar att bojkotta Yahoo och dess produkter. Enligt journalistfacket har Yahoo medverkat till att den kinesiska regeringen har kunnat gripa tre regimkritiska personer, skriver Slashdot.org. I ett brev till The Register förklarar Yahoo sin inställning och sitt handlande.