tisdag 10 juli 2007

Webbmätleverantör slopar sidvisningar

En av de största aktörerna på marknaden för mätverktyg på webben, Nielsen/NetRatings, har beslutat att avskaffa sidvisningar som primär mätmetod. Den viktigaste mätenheten blir i stället den totala tiden besökaren tillbringar på webbplatsen, berättar Computerworld i Australien.
I ett pressmeddelande (PDF) berättar Nielsen/NetRatings att det totala antalet sessioner även kommer att redovisas. Sidvisningar kommer att mätas framöver, men siffrorna tappar i betydelse och status.
Det framgår inte hur beslutet påverkar den svenska marknaden, där Nielsen/NetRatings är ett av en handfull KIA-godkända mätsystem. En rimlig gissning är att Nielsen/NetRatings inte gör några nationella anpassningar. Skulle förvåna mig om inte fler mätsystem följer exemplet.
Orsaken till kursändringen är att allt fler webbplatser använder webbteknik (Ajax och Flash) som minimerar antalet sidladdningar. Därför har antalet sidvisningar spelat ut sin roll, menar Nielsen/NetRatings.
Förutom att mätenheten är en anpassning till verkligheten, så ser jag åtminstone ytterligare ett par fördelar med att mäta besökarens tid på webbplatsen i stället för sidvisningar. För det första blir det mindre intressant att syssla med oseriös sökmotoroptimering (läs Jajja och Hermes). En annan fördel som uppenbarar sig tillfaller annonsörerna som bättre kan anpassa sina annonser och budskap när de blir mer medvetna om besökarnas beteende på sajterna.

3 kommentarer:

Roger Elverskog sa...

Bra att det äntligen börjar röra på sig när det gäller att avfokusera exponeringen som ett mått på vad en annonsör ska betala för en webbannons eller reklamspot på Internet.
Kan man komma så långt att man prissätter efter den uppskattade ackumulerade tiden en annons visas så är man ju kommit långt.
Det här är bra webbtänk men vi som lever på lilla sveriges reklammarknad måste ha jämförbarhet med andra medier. Bl a för att fixa en lokal prissättning. Räckvidd och frekvens är dagens verktyg för det. Ett ytterligare mått skulle stöka till det (som om det inte vore tillräckligt stökigt runt nät-mät-aktörerna redan...)
Räckvidd (unika), frekevns (besök) och observationsvärde (nettoräckvidd) är mått som marknaden förstår, som går att relatera till andra medier och som vi kan växa med ett bra tag - enligt min ringa åsikt.

Jörgen Bengtsson sa...

Det stämmer att antalet sidvisningar är en långtifrån perfekt enhet för att mäta sajters storlek. Men tid är heller ingen fulländad mätmetod. Framförallt har mätföretagen svårt att mäta den faktiska tiden som en besökare spenderar på en sida - det har både Nielsen Netratings och Sifo Media erkänt när jag har fört detta begrepp på tal. Och hur vet man att besökarens ögon är på sajten hela tiden? Det är ju inte sällan man har en webbläsare öppen men sidan är dold under andra fönster.

Annonsörer får idag på de flesta sajter betala per exponering, dvs per sidvisning. Att ta betalt per sidvisning kommer att fungera även om sajten byggs helt i Ajax-miljö och jag ser det som högst troligt att denna betalmodell lever kvar. Men den kan mycket väl komma att kombineras med exponeringstid. Prismodellen att längre exponering ger högre exponeringspris känns inte alls främmande.

Hans sa...

Tiden behöver inte vara särskilt relevant. För en annonsör kan ju kort tid innebära att denne får mer trafik .

Det om den kortare tider berör på att besökare går över till annonsören.

Men alla de här måtten har stora begränsningar. Adsense och liknande system är där ganska tilltalande. Annonsören kan se vilka webbplatser som ger trafik som lönar sig.