torsdag 13 september 2007

Häng med in framtiden eller byt jobb

I veckan hade jag förmånen att få träffa och lyssna till Mackenzie Warren från The News-Press i Florida. I rollen som redaktionschef på The News-Press har Mr Warren drivit igenom omfattande förändringar, framför allt i det redaktionella landskapet.
Deras papperseditioner snittar på ungefär 110 000 prenumeranter och till webben drar hans gäng 175 000 unika besökare per vecka.

Att lyssna till Mackenzie Warren är, åtminstone för mig, att få en titt in i framtidens mediehus. Så häng med. Det här är framtiden:

Den gamla trotjänaren, papperstidningen, lever men är bara en av kanske tio andra produkter i mediehusets portfolio. I samlingen finns förutom en megawebb med massor av mikrosajter, communities och mobiltjänster även ett glassigt månadsmagasin och kanske några fådagarstidningar, radio och TV.
Den klassiska nyhetsorganisationen med journalister som bara jobbar för papper eller webb finns inte längre. Reportrarna har avskaffats och kallas i stället för Collectors eller Mojos (mobile journalist). Att jobba som Mojo innebär att du vistas nästan all tid ute på fältet. En Mojo kan handskas med den senaste tekniken och skriver, fotograferar eller filmar från platsen där det händer. Som Collector är ditt uppdrag att samla in information, inte bara nyheter. En sann Collector hjälper exempelvis till att fylla kalendern med evenemangstips. Informationen levereras till mediahusets hjärta - informationscentret. Där sitter ett antal Connectors som fattar beslut om vilken publiceringskanal som passar bäst för informationen vid just den tidpunkten. Och här tittar man förvånat på den som ifrågasätter smartheten i att brejka en nyhet på webben före den egna papperstidningen.
- Nyheten tillhör läsaren, inte oss, säger en chockad Connector när någon för diskussionen på tal.
Framtidens mediehus har insett vikten av att ha närkontakt med sina läsare. Alla som jobbar med information i huset förstår att läsarna i nästan all ämnen kan bidra med högre kunskap än den vi själva besitter. Därför är läsarna vår viktigaste partner. Vi kallar det för crowdsourcing. Läsarna hjälper oss med fakta och av läsarexpertisen bildar vi ett Team Watchdog som med glädje hjälper oss gratis att granska revisioner, få oss att förstå juridiken eller vad det nu än må vara.

Alla ville inte följa med oss på resan till framtiden. Det är okej. Alternativ finns. 7 Eleven är ett sånt. För er andra är det bara att göra sig redo. Framtiden kommer oavsett om du vill eller inte.

Inga kommentarer: