söndag 30 september 2007

Nya SvD.se höll inte måttet

Så här såg SvD.se ut under gårdagskvällen och en bit in på söndagen.

I går skrev jag och flera andra bloggare med mig om nya SvD.se. Den nya sajten kändes fräsch till form och färg. Tekniken bakom sajten har dock visat sig mindre fräsch. Bo Hedin, chefredaktör och ansvarig utgivare på SvD.se, tvingas i dag meddela att tidningen i väntan på att problemen rättas till kör vidare på den gamla sajten.
Jag känner några i gänget bakom nya SvD.se och lider verkligen med dem. Samtidigt är jag en smula förvånad att det gick så illa med tanke på att systern Aftonbladet nyligen gjorde en liknande övergång till publiceringssystemet Escenic utan större märkbara missöden. Det känns som SvD inte fullt ut har nyttjat möjligheten att dra nytta av den existerande erfarenheten. För det finns naturligtvis inget försvar.

3 kommentarer:

LeoB sa...

Fredrik: Jag försöker begripa vad de olika CMS:erna är bra på. Har aldrig hört talas om Escenic innan, men kollade lite och hittade den här lilla sammanfattningen om CMS:er:

http://blogs.onenw.org/jon/archives/2007/06/16/plone-blows-away-commercial-and-open-source-competition-in-cmswatch-review/

Nu säger ju inte sammanfattningar så mycket. Vad är det som tidningarna kräver av CMS-systemen? Använder inte en del Drupal eller Plone?

Fredrik Nygren sa...

Escenic kommer du säkert att höra talas om mer framöver. Redan i dag kör Aftonbladet.se och Sydsvenskan på Escenic. Inom kort rullar även vi inom Gota Media ut systemet på fyra tidningar.
Lite grovt kan man säga att svenska tidningar i dagsläget väljer Escenic, Polopoly eller så bygger man allt själv från grunden. Det finns förstås undantag. MTG-koncernen använder exempelvis open source-systemet Joomla. Däremot känner jag inte till något större medieföretag som kör Drupal eller Plone, men det vore skoj om du lade några rader här om du stöter på någon sådan installation.

Vad tidningarna kräver av ett CMS varierar. Flöden är viktigt, alltså möjligheten att enkelt kunna koppla på flöden av bilder, texter och multimedia mot CMS:et. Flerkanalspublicering är självklart. Dessutom måste systemet vara skalbart. Du ska inte behöva bygga om hela sajten för ta emot fler besökare. CMS:et ska också vara lättjobbat för redaktörer/journalister både på fältet och hemma i mediahuset.

Anonym sa...

Inte att förglömma: det alltmer använda publiceringssystemet EPIserver, som även dagstidningsbranschen börjat ge sig i kast med. Extremt mycket billigare än de andra dinosauriesystemen...