torsdag 22 november 2007

Booli.se - nättidningarnas nya bostadstjänst?


Någon dag i veckan fylls våra dagstidningar av bostadsmäklarnas annonser, ofta ganska stora annonser dessutom. Ändå vet vi alla att det är Hemnet och möjligen Bovision som gäller för den som är på jakt efter nytt boende. Så hur länge dröjer det innan mäklarna flyttar sin pengar från papperstidningen? Svaret spelar egentligen mindre roll. Bostadsaffären börjar på nätet redan i dag och då ska naturligtvis nättidningen finnas med och erbjuda attraktiva tjänster för köparen, säljaren och mäklaren.
Det är där Booli.se möjligen kommer in i bilden. Booli.se är en sökmotor för bostäder och bostadsinformation som just nu ligger i startgroparna. Sajten är än så länge bara öppen för betatestare och ägs av Hemson Sök AB. Bolagets styrelseordförande är en intressant nätkändis vid namn Daniel Kaplan - mannen som grundade Tradera.

I betaversionen av Booli.se är det än så länge tunt med bostadsobjekt. Just antalet objekt är en avgörande faktor om sajten ska nå framgång. Det är exempelvis därför Hemnet har större publik än Bovision. Att Bovision har en funktionsmässigt klart bättre sajt spelar ingen roll. Flest objekt vinner.
Booli.se bygger sin teknik och sitt insamlade av bostadsobjekt på indexeringsteknik, ungefär som en traditionell sökmotor. Några avtal med mäklarkedjorna finns inte.
- Värt att nämna är dock att vi har valt att varken spara eller djuplänka bilder och större delen av bostadsannonserna för den delen, säger Anders Kyhlstedt, marknadschef på Booli.se.

Booli.se skulle kunna bli en slags Prisjakt.se fast för bostäder. Tekniken känns modern och objekten kryddas med en del metadata om bostadsområdet, prisutveckling och statistik. Kanske kan Booli.se också på sikt bli den tjänst som nättidningarna i dagsläget saknar för att göra köpare, säljare och mäklare nöjda. Då krävs någon slags integration dem emellan, vilket inte borde vara omöjligt.

9 kommentarer:

Kyhlstedt sa...

Tackar för uppmärksammandet! Anders Kyhlstedt, marknadschef på Booli här.

Jag håller med på alla punkter.

Content is king. Utan tvekan. Vi är en helt ny typ av tjänst, och vårt förhållningssätt till content är även det nytt (i segmentet): “Booli's mission is to organize the world's real estate information and make it universally accessible and useful”. Finns en bostadsannons online vill vi göra den tillgänglig. Vi begränsar oss inte till det mäklade utbudet utan tillgängliggör även privatannonser och nybyggnationer. Vad jag vet finns ingen annan sajt som gör det. Så vi hoppas verkligen att content is king...

Vad det gäller mäklarnas marknadsmix har flera oberoende källor bekräftat att cirka 80% av budgeten går till print. Det kan anses konstigt då 80% av köparna hittar sin bostad online.

Men, som mycket annat, är det inte så konstigt som det låter - både Hemnet, Bovision och numera Booli är nästan gratis för mäklarna (och är de viktigaste marknadsföringskanalerna online). Booli är helt gratis.

Får vi som vi vill kommer inte vi att lägga till en krona på mäklarnas marknadsföringsbudget online. Vår affärsmodell bygger inte på mäklare som intäktskälla.

Vad det gäller liknelsen med prisjakt.se kan vi inte annat än bocka och buga. Jag har hittills bara träffat Jonas Bonde vid ett tillfälle, men vi har fått en inbjudan ner Ängelholm (där de har sitt kontor) för att se om vi har några kopplingspunkter... Prisjakt är en förebild för många internetstartups, oss inkluderat.

Blev något av en uppsats idag. Till slut. Tack Fredrik för en toppenblogg!

ted sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ted sa...

Låter väldigt spännande! Kul med nya aktörer som utmanar inom så pass trögrörliga branscher. Finns det möjlighet att få ett test-konto så skulle jag gärna kommentera sajten på min blogg. / Ted Valentin

ted + snabel-a + tedvalentin punkt com

Linda Pierre sa...

Låter intressant. Har länge eftersökt något mer informativt än ex Hemnet. Något som jag inte vet om Booli.se har tänkt på men som jag verkligen skulle tycka var grymt är RSS-flöden. Ifall jag söker en lägenhet utifrån specifika kriterier så skulle jag gärna få reda på direkt när ett nytt sådant objekt dyker upp, utan att behöva gå in på sidan. Tycker jag annonsen är intressant går jag troligtvis ändå in där men jag får samtidigt reda på den "nya bostaden" snabbt då den poppar upp i min RSS-läsare.

Vi på Innovationsbloggen.se tar oss gärna också en titt (info@innovationsbloggen.se). /Linda Pierre

Kyhlstedt sa...

Ted, Linda,

Jag ska se vad jag kan skaka fram... Tror att jag såg en invite liggandes här någonstans på kontoret.

Ted. Stilla? Inte om vi har något att säga till om det ;-)

Linda. Jag blir lite orolig, har du tjuvlyssnat på våra utvecklingsmöten? Hur som. Tack för förslaget - det en toppenbra idé.

Till alla er andra med bra idéer - tveka inte att kontakta oss på Booli. All feedback är uppskattad.

Allt gott
/Anders Kyhlstedt
anders.kyhlstedtsnabelabooli.se
070 722 11 73

Kyhlstedt sa...

För alla er som hängt på låset (och inte kommit in) har jag nu glädjen att meddela att Booli.se nu har öppnats för allmänheten.

Välkomna in!

/Anders

Magnus sa...

Booli har ett trumfkort som kan räcka hela vägen, de fokuserar på konsumenten, inte mäklarkåren. Varken Hemnet eller Bovision har haft det fokuset.

Men visst, det krävs fortfarande att man kommer upp i flest annonser.

Dock bara vetskapen att de, till skillad från övriga, planera att addera privatannonser gör kanske att folk söker här.

Hur som helst, ska bli mycket intressant att följa utvecklingen.

Kyhlstedt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kyhlstedt sa...

Du läste det först på Networkers.se. This just in -->This just in --> http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article53737.ece