tisdag 20 november 2007

Östra Småland större än Aftonbladet

Sveriges största mediesajt är inte alltid störst. En mindre lokaltidning i Kalmar län, Östran/Nyheterna, är fem gånger så stor som prisbelönta Aftonbladet.se räknat i antal indexerade sidor hos Google. Ändå har Aftonbladet närmare ett hundratal medarbetare som jobbar med att fylla webben med innehåll. På Östran/Nyheterna kan de dedikerade webbjobbarna räknas på något enstaka finger.
Störst är inte alltid störst. Flera lokaltidningar spöar jätten med hästlängder i fajten om vem som har mest material på nätet. Eskilstuna-Kuriren och Sundsvalls Tidning är ytterligare två exempel på tidningar som har mer Google-indexerat material än Aftonbladet.
Förklaringen stavas fulsökoptimering från Hermesius Publications AB.

Det har gått ett halvår sedan Hermesskandalen rasade som värst, då Networkers.se avslöjade att ett tiotal svenska dagstidningar lurade Google för att nå högre besökssiffror. Google lyssnade på kritiken och skruvade på tekniken och i ett nafs halverades i princip antalet unika besökare på Hermessajterna. Samtidigt uttalade sig ledningen för Hermesius Publications i Medievärlden och sa "
det kan inte röra sig om någon bestraffning . Det kan vara något tillfälligt med algoritmerna".

Ett halvår senare är situation om möjligt ännu mer tydlig när vi återigen tittar på Hermestidningarnas statistik. Östran/Nyheterna var upp och vände på nästan 40 000 unika besökare per vecka under våren. Sundsvalls Tidning hade en bra bit över 100 000 unika besökare liksom Dalademokraten. Norra Västerbotten i Skellefteå toppade drygt 70 000 och Örnsköldsviks Allehanda över 60 000. Gemensamt för dem alla är att ingen av dem har återhämtat sig efter att skandalen.
Vad som är mer förvånande är att de allra flesta verkar fortsätta med Hermesoptimeringen, trots att effekten i princip är borta. Uppsala Nya Tidning klev klokt nog av lösning i ett tidigt läge. Andra tidningar fortsätter och på kuppen drar de på sig ännu mer problem. De statiska skuggarkiven blir snabbt inaktuella. På den saken finns många exempel. Sundsvalls Tidning skriver i skuggsidornas sidfot felaktigt att Tommy Klaar (numera redaktör på ST:s ekonomiredaktion) är webbredaktör. Loggan på samma sida stämmer inte heller med hur den ser ut i dag. Östran/Nyheternas skuggsidor har en meny som inte stämmer med verkligheten.

Frågan läsarna ställer sig är förstås: hur ska vi kunna lita på en tidning som inte ens har rätt information om sig själv?

Antal sidor indexerade av Google:

1) Östran 990 000 (300 000 i maj 2007)
2) Eskilstuna-Kurien 701 000
3) Sundsvalls Tidning 550 000 (150 000)
4) Uppsala Nya Tidning 434 000
5) Svenska Dagbladet 316 000
6) Dalademokraten 290 000
7) Norrköpings Tidningar 180 000
8) Aftonbladet 176 000
9) Göteborgs-Posten 157 000
10) Norra Västerbotten 129 000 (223 000)
11) Östgöta Correspondenten 128 000
12) Dagens Nyheter 112 000
13) Västerbottens-Kuriren 108 000
14) Nerikes Allehanda 85 000
15) Expressen 80 000
16) Barometern-OT 67 000
17) Helsingborgs Dagblad 64 000
18) Gävle Dagblad 54 000
19) Kristianstadsbladet 11 000
20) Falukuriren 6 500

1 kommentar:

David sa...

Dom är riktiga busar ... men det finns en kul möjlighet i bakgrunden.

Jag har alltid varit en stor supporter av fri taggning - alltså att man låter besökare oinloggat etikettera allt innehåll. Det är ju lite vågat, men "no guts, no glory".

Dessutom är det ju ett alldeles utmärkt hjälpmedel, med faktiskt värde för besökaren. Att kunna klicka på en etikett i huvudet och få tillbaks filtrerbara resultatlistor med journalister / nyheter / recept / etc. etc. som etiketterats på samma sätt skulle nog ha många positiva effekter.

Att det dessutom skulle skapa en organiskt växande lista med indexerade URL:er i sökmotorerna skadar ju inte, som märkts av Hermes-busarna.

Jag ser det framför mig: morgondagens förstasida på Aftonbladet: ingen navigering, ingen meny, bara ett taggmoln.

Det är så vackert. :)

David