onsdag 23 maj 2007

Hermesarkiven kan vara brott mot upphovsrätten

De omdiskuterade skuggarkiven som sökmotoroptimeringstjänsten från Hermesius Publications AB skapar omfattar vanligtvis flera hundra tusen extra webbsidor. Sundsvalls Tidning har drygt 150 000 Hermessidor indexerade hos Google, Norran.se 223 000 stycken och Östra Småland/Nyheterna drygt 300 000 webbsidor. För att förstå omfattningen av webbsidor i skuggarkiven kan det jämföras med hur många sidor respektive webbplats har utan Hermesarkiven. Ta Östra Småland/Nyheterna som exempel. Google har för närvarande knappt 1300 webbsidor i sitt index som tillhör Ostran.se. Ställ det i relation till över 300 000 webbsidor med Hermesarkivet påkopplat. Notera att dessa sidor inte går att nå via tidningens webbplats. Enda vägen in är via sökmotorerna. Samtidigt säger Googles riktlinjer att webbsidor som bara skapas med syfte att nå sökmotorerna inte är acceptabelt.

Men det finns även ett annat problem som flera tidningar kan ha missat. Hermestidningarna kan, medvetet eller omedvetet, ha publicerat tusentals artiklar i strid mot upphovsrätten.

Flera tidningar har fyllt upp sitt skuggarkiv med telegram och artiklar från Tidningarnas Telegrambyrå, TT. För att få publicera TT:s artiklar på webben krävs ett speciellt avtal om just detta. Dessutom är avtalet ofta förknippat med en tidsbegräsning om hur länge artiklarna får publiceras. En vanlig tidsregel lär vara 14 dagar sedan måste artiklarna raderas. Men det finns undantag. Sundsvalls Tidning ska enligt uppgift ha ett avtal som tillåter publicering under längre tid. Däremot har Östran Småland/Nyheterna inget sådant avtal, enligt en källa på TT. Källan säger till Networkers.se att Östra Småland/Nyheterna inte ens har ett avtal som tillåter publicering av TT-material på webben. Ändå finns det upp mot 30 000 TT-artiklar i deras skuggarkiv på webben. De äldsta jag har kunnat hitta är från 1998.
Även andra Hermestidningar såsom Norran.se, Dalademokraten.se, Allehanda.se och UNT.se har en hel del TT-sidor indexerade av Google. Om de har avtal som tillåter publiceringen vet bara de själva och TT.

8 kommentarer:

dang sa...

Aj aj, det känns som det börjar hetta till. Vissa tidningar kanske skulle börja tänka på kommande konsekvenser om de fortsätter med sitt oseriösa webbtidnings drivande. Fortsätt gräva i sörjan, jag följer fortsättningen med spänning och med en känsla av att det kanske finns en värld där rättvisan lönar sig!

Hans Hedenmalm sa...

Följer inte utan intresse Fredrik Nygrens kampanj mot Hermesius Publications och de tidningar som använt sig av dess tjänst Hermes.
Jag har inte för avsikt att ge mig in i den debatten. Jag nöjer mig med att konstatera att de ämnessidor Hermes producerat åt oss uteslutande är genererade av innehållet i vår tidning. Material som jag är övertygad om att många kan ha glädje av att ta del av.

Däremot tycker jag att det kan finnas en poäng att upplysa läsare av den här bloggen om vems talan Fredrik Nygren för. Det behöver han ju uppenbarligen hjälp med. Ingenstans på den här bloggen framgår det ju att han är anställd som webbutvecklare på Gota Media, som ger ut tidningen Barometern med nätupplagan barometern.se – som konkurrerar på samma geografiska marknad som Östran och ostran.se.

En upplysning som kan ge ett perspektiv på Nygrens rasande utfall. Och ge ”Dang” och andra, som förletts att tro att det är ett rättvisepatos som driver Fredrik Nygren, något att tänka på.


Hans Hedenmalm, webbansvarig Östran/Nyheterna, och som till skillnad från Fredrik Nygren inte mörkar vem som är min uppdragsgivare.

Fredrik Nygren sa...

Mörka? Klicka på länken "Visa hela min profil" under porträttbilden här på sajten så framgår det tydligt att min arbetsgivare heter Gota Media AB.

Östrans webbchef ska akt sig för att kasta sten i glashus. Webbchefen bör i stället fråga sig själv varför han sedan ett par veckor tillbaka mörkar med sina besökssiffror på KIA-listan?

Varför får vi inte längre veta hur många besökare Östran/Nyheterna har på webben?

Fredrik Nygren sa...

Förlåt, webbchefen!

Det verkar finnas en bugg i bloggverktyget Blogger (som den här bloggen använder). Blogger försöker gissa om profilen ska visas på svenska eller engelska. Om Blogger gissar att du och din webbläsare är från Sverige saknas rubriken Occupation och därför syns inte texten "Gota Media AB". Min webbläsare och många andras tolkas däremot som engelsk och då syns rubriken Occupation och "Gota Media AB".
Ska självklart felanmäla problemet till Blogger.

Nåväl.

Fredrik Nygren sa...

Här kan ni se hur en svensk webbläsare visar profil respektive en webbläsare som uppfattas som engelsk.

Johanna sa...

Profil eller inte. I spalten till höger finns det fem senaste rubrikerna från respektive tidning i Gota Media-koncernen. Så hemligheten är inte så stor.

dang sa...

Utan att påpeka att jag har koll på media sverige vill jag passa på att ge en känga till Hans Hedenmalm webbansvarig på östran/nyheterna som utan att respektera dagspress hedern på webben verkar tycka att det är ok att fuska och lura folk i allmänhet. Mitt råd till honom är att våga satsa på ett rent och ärligt arbete innom dagspress Nya media. Jag fick lära mig readan som liten att man inte ska ljuga eller fuska. Mitt råd till er är att ta smällen och visa sanningen och våga säga som det är. Lär er av Fredrik Nygren som i mina ögon är en av sveriges bästa personer innom dagspress på webben hur man ska och bör agera för att bedriva sin verksamhet på ett profesionellt sätt utanför pappersvärlden.

Hans Hedenmalm sa...

Jag kan glädja webbutvecklaren med att våra siffror mycket snart kommer att publiceras på KIA-listan igen.
Samtidigt känner vi oss förstås smickrade över att han intresserar sig så mycket för ostran.se. Det gör han alldeles rätt i.
Jag vill också passa på att gratulera webbutvecklaren och hans arbetsgivare till den smarta strategin att använda en privat blogg som kampanjverktyg. Smart, som sagt, åtminstone om man inte är så nogräknad med debattetiken.
Till sist skulle jag vilja påpeka för webbutvecklaren att jag inte ägnat mig åt någon stenkastning. Om han nu inte tycker att det är att betrakta som sådan att berätta vem som betalar hans lön. Stenkastningen är det webbutvecklaren som stått för.

Med vänliga hälsningar
Hans Hedenmalm, webbansvarig Östran/Nyheterna