måndag 14 maj 2007

Östran/Nyheterna och Dalademokraten döljer webbsiffror

I dag publicerade Sifo Research International förhandslistan som berättar hur många besökare Sveriges nättidningar hade förra veckan. Så långt är allt normalt. Det brukar ske varje måndag.
Men två dagstidningar saknas plötsligt på listan. Östra Småland/Nyheterna, som gjort raketkarriär på webben och nästan fördubblat antalet unika besökare på åtta veckor, och Dalademokraten har på egen begäran tagits bort från listan. Reglerna för Sifo-listan säger att den som har publicerat sin trafik också måste fortsätta att göra det. Syftet är naturligtvis att besökssiffrorna ska publiceras både i med- och motgång. Men regelverket ger uppenbarligen utrymme för undantag.
När Networkers.se tar kontakt med Sifo och frågar varför de två nättidningarna saknas blir svaret : "tekniska orsaker". Enligt Sifo kommer de två sajterna inte att redovisa några siffror på en till två veckor.

Som av en slump använder både Östran/Nyheterna och Dalademokraten den kritiserade sökmotoroptimeringstjänsten Hermes från Hermesius Publications AB. Efter att det för några veckor sedan började storma kring Hermestidningar, visar flera av dessa nättidningar på stora nedgångar i antalet unika besökare. Google har uppmärksammat problemet, vilket har fått nättidningarnas siffror att störtdyka. UNT.se rasade förra veckan med 21 procent och veckan innan med 26 procent. Sundsvalls-Tidning, som också är en Hermestidning, tappade 34 procent av sina unika besökare i förra veckan. Även Örnsköldsviks Allehanda tappar rejält. Norran.se likaså.
Alla inser att även Östra Småland/Nyheterna och Dalademokraten sannolikt följer samma trend. Skillnaden är att de har valt att dölja sina webbsiffror.

1 kommentar:

DanG sa...

det ser ut som om rattvisan kommer att ga segrande ur striden! skont att se att det finns folk som arbetar for rattvisa. Bra jobbat/skrivet.