fredag 4 maj 2007

Bättre kan ni, Medievärlden!

Jag tillhör den exklusiva skaran som läser pappersversionen av tidningen Medievärlden. I går fick jag det senaste numret i min hand. I en text med rubriken "Hermes godkänt trots brister" läser jag mitt eget namn. Det står att jag har riktat kritik mot Hermes sökmotoroptimeringsteknik. Det är knappast någon nyhet för dig som läser den här spalten.

För läsarna som nöjer sig med pappersversionen av Medievärlden, och det finns nog en hel del såna, är det nog en större nyhet. Synd bara att de inte får veta på vilket sätt jag är kritisk eller vad kritiken går ut på. På tidningens webbplats finns min kritik publicerad som ett debattinlägg, men inte i papperstidningen. I stället använder Medievärlden utrymmet till att smeka det mycket omdiskuterade företaget medhårs. Och tidningen får god hjälp av Tidningstatistik, TS, som tagit på sig rollen att vara domare i upplagekampen på webben genom sina webbrevisioner men även granskar sökrelaterade tjänster som Hermes.
TS har i många år stått för trovärdighet och pålitliga revisioner.
Då har det handlat om papperstidningar.
När det gäller webben och sökrelaterade tjänster är företaget ute på mycket tunn is, vilket Joakim Jardenberg mycket klokt påpekar i sin sågning av de som ska granska nättidningarna och SEO-företagen.

Att göra en nyhet av Hermesrevisionen hoppas jag Medievärlden betraktar som ett olycksfall i arbetet. Det hade varit en nyhet om Hermes INTE hade godkänts av TS. Såvitt jag vet har TS nämligen aldrig underkänt ett SEO-företag. Att dessutom låta företagsledaren få komma till tals utan ställa några frågor om hans garderobslik (konkurser, betalningsanmärkningar, nolltaxeringar och revisorkritik) känns fegt.

Nu räcker det. Vi har läst tillräckligt många mysiga artiklar i Medievärlden om hur Hermes får antalet unika besökare att öka dramatiskt. Det är dags att börja jobba. Att börja granska. Här är några frågor att starta med:

  • Vad säger Google om Hermes?
  • Är unika besökare ett pålitligt sätt att mäta på webben?
  • Vem tjänar pengar på Hermes?
  • Varför har större delen av tidningssverige valt att stå utanför Hermes? Vilka är deras argument?
  • Vad säger SEO-proffsen om Hermes?
  • Vilka alternativ finns det till Hermes?
  • Fråga Hermestidningarna om hur de vågar välja en teknik som i ett nafs kan få dem avstängda från Google och därmed försvinna från webben. Hur vågar de göra affärer med ett företag med lik i garderoben?
Go for it, Medievärlden!

Inga kommentarer: