tisdag 30 maj 2006

Konsumentrådet anmäler webbreklam

Reklam riktad till barn, tycker Sveriges konsumentråd om Hemglass och Karamellkungens kampanjer på internet. Därför anmäler de företagen till konsumenombudsmannen. Barnreklam är inte tillåtet i Sverige. Företag på webben använder sig ofta av spel och tävlingar för att locka besökare. Konsumentrådet lät forskare från Lunds universitet undersökte 93 sajter och fann att hälften innehöll reklam som kan uppfattas vara riktad till barn, skriver Resumé.

lördag 27 maj 2006

Sverigedemokraterna tog sig in hos nättidningar

Networkers.se råkade ut för det. Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda likaså. I går rullade Sverigedemokraterna ut en kampanj genom Googles annonsnätverk Adsense. Budskapet i kampanjen var "vi säger det ingen vågar" och länken pekade till SD-kuriren. Troligen lyckades SD-kampanjen att ta sig in bakvägen på flera svenska tidningssajter. Helsingborgs Dagblad och Blekinge Läns Tidning är några svenska tidningar som använder sig av Google Adsense.
När SD-kampanjen upptäcktes valde Google att stänga av den.
- Vi har nu tagit bort annonserna och kommer att undersöka hur misstaget kunde ske, säger Johan Kinnander, Googles Nordenchef, till TT.

fredag 26 maj 2006

Utveckla eller dö

Hur ska tidningen överleva i framtiden? På det temat har American Journalism Review en intressant artikel. Bland en rad exempel för att möta framtiden beskrivs arbetet som Newspaper Next gör, ett initiativ som togs i höstas av American Press Institute som syftar till att erbjuda tidningsledare guidning till den nya tidningsvärlden. Stephen Gray, ledare för Newspaper Next, menar att tidningsbranschen historiskt sett har varit dålig på att utveckla sin produkt.
Den som vill vara framgångsrik i morgon måste höja tempot och sluta att enbart sätta papperstidningen i centrum. Gary Pruitt, chef för McClatchy som äger en mängd tidningar i USA, menar att tidningsföretagen måste skapa en portolio med produkter kring kärnan i verksamheten, nyheterna.

Vilken video funkar på webben?

Vill tittarna se samma videoinslag på TV som på webben? Inte nödvändigtvis är svaret, enligt en artikel av Online Journalism Review. Mest populärt är föga förvånande live-sändingar från stora nyhetshändelser kändisar och sex. Men också fördjupande video fungerar enligt OJR.

tisdag 23 maj 2006

DN saknar pengar till debatt på nätet

Dagens Nyheters debattchef, Mats Bergstrand, vill ha en redaktör för nätdebatten på DN.se bland annat för att kunna ta hand om inkommande läsarkommentarer. Men pengarna saknas, enligt tidningsledningen.
- Jag saknar ofta den gamla goda tiden. Då när DN Debatt fanns också på nätet. Ja, jag menar när vi var aktivt verksamma på nätet, skriver Mats Bergstrand i DN.
Lösningen att skapa en omodererad läsarkommentarsfunktion med exempelvis en anmäl-inlägget-funktion tilltalar inte chefredaktören Jan Wifstrand.
- Vi behöver inte omodererade struntpratsdiskussioner, säger han till Dagens Media.

måndag 22 maj 2006

Unika nyheter i stället för snabba nyheter

Läggg webbresurserna på att skapa unika nyheter i stället för snabba nyheter. Det är budskapet i ett blogginlägg från Mark Cuban, ägaren av basketlaget Dallas Mavericks och med ett förflutet som skapar av Broadcast.com. Intressant tanke. Fast å andra sidan utesluter väl det ena inte det andra. Särskilt allergisk är Mark Cuban mot materialet som nyhetsbyråerna levererar och kan hittas på var och varenda webbplats. Tja, hur kul är det egentligen med TT-telegram?

Webb-TV kan knäcka internet

Antalet webbplatser som satsar på webb-TV ökar hela tiden. Men det kan vara krävande för nätet, för internet. Stora datamängder ska överföras. Och ännu mer data blir det i takt med att kvalitén på sändningarna ökar. Vad händer exempelvis om ett antal grannar som är kopplade till samma telestation vill titta på webb-TV samtidigt? Den problematiken tar Editor & Publisher upp i en artikel. Någon måste också betala för att nätet och telestationerna ska ha tillräcklig kapacitet. Enligt Editor & Publisher finns det internetleverantörer som vill börja ta ut ersättning från dem som erbjuder bandbreddskrävande tjänster.

onsdag 17 maj 2006

Yahoo byter utseende

En av webbens stora giganter, Yahoo.com, bytte utseende i dag. Än så länge är det bara den internationella versionen av Yahoo.com som har förändrats, skriver Computer Sweden. Till sommaren beräknas de lokala anpassningarna vara klar. En stor skillnad jämfört med tidigare är att Yahoo jobbar mycket med flikar i stället för traditionella sidladdningar.

fredag 5 maj 2006

Trendigt och tänkvärt om webben

Bloggen Nuheter med Niklas Jonason fick mig att hitta till några (lååånga men) läsvärda artiklar hos Economist.com. I sammanlagt åtta olika artiklar beskrivs heta webbtrender. Men artiklar beskriver också hur konsumtionen av nyheter och hur förhållandet mellan mottagare och avsändare av nyheter har förändrats.
Enligt en undersökning som det refereras till publicerar sig 57 procent av de amerikanska ungdomarna på webben. Ungdomar skriver inte längre insändare till tidningen, de publicera själva text, bilder, ljud och video på webben. Människor är inte längre passiva konsumenter av nyheter utan deltar själva i nyheterna, vanligtvis genom att producera eget material på webben.

torsdag 4 maj 2006

BBC:s framtidsvision för digitala medier

Hitta, spela och dela är ledorden i Ashley Highfields, chef för nya medier hos brittiska BBC, vision för framtiden. Mer konkret innebär det bland annat att det ska bli lättare se BBC:s TV-program med hjälp av en dator via den nya spelaren BBC iPlayer. Det ska bli enklare att hitta i BBC:s gigantiska arkiv av radio- och TV-program. Dessutom ska webbplatsen bbc.co.uk byggas om - av besökarna. Ashley Highfields utmanar sina besökare. Han vill ha förslag från användarna på hur framtidens webbplats ska se ut både innehåll- och utseendemässigt. Förslagen ska gå i Web 2.0-anda.

New York Times bygger e-tidning med Microsoft

Times Reader är namnet på ett program som ska göra tidningsläsning på skärmen mer likt hur en vanlig papperstidning ser ut och fungerar. Programmet, som premiärvisades häromdagen, är ett samarbete mellan New York Times och Microsoft.
Times Reader är en skärmläsare som använder sig av teknik som finns i nästkommande version av Windows, Windows Vista. Med Times Reader uppdateras innehållet via webben och innehållet kan även läsas offline efter synkronisering.

Gäsp... När ska folk sluta försöka göra en papperstidning på webben?

Ökad tro på webbmedierna

En stor undersökning med 10 000 deltagare från tio olika länder visar att trovärdigheten till nyhetskällorna på internet ökar. Särskilt den yngre gruppen av läsare upplever i allt större utsträckning att webbmedierna är trovärdiga, enligt undersökningen som är beställd av BBC, Reuters och The Media Center. Den mest trovärdiga nyhetskällan är fortfarande TV, rapporterar Yahoo.com.
Inte oväntat visar undersökningen samtidigt att gruppen i åldrarna 18 till 24 år i klart större utsträckning anser att webben är deras viktigaste nyhetskälla jämfört med övriga grupper (19 procent mot 9 procent).