onsdag 8 augusti 2007

Blocket tar upp kampen om familjeannonserna

Det har varit tunt med bloggandet från min sida på sistone. Semester kallas det visst. Well... I'm back.

Schibstedt utökar i dag Blocketfamiljen med en egen webbplats för familjeannonser. Namnet är Family.se. Morgontrötta dagstidningar får se upp. Det är deras unika - och mycket lästa - familjesidor som riskerar att utarmas på sikt (även om en och annan totalsågar sajten).
Efter ungefär ett dygn i hetluften konstaterar jag att Family.se har dragit in 125 annonser i mitt område, Kalmar län. Visserligen är det just nu gratis att annonsera, men antalet familjeannonser är ändå betydligt fler än vad någon av de lokala tidningarna i regionen kan visa upp en normal dag.
Med Family.se tar Blocket ett steg i communityriktningen, vilket jag bloggat om tidigare. Förutsättningarna för att bygga en community finns, men Blocketfamiljen har fortfarande inte riktigt fattat det där med att bygga sociala sajter. Varför kan man fortfarande inte kommentera andras annonser? Trots det är jag ganska säker på att Family.se lutar åt succé.

Den som vill videoannonsera på Family.se bör dock se upp. I regelverket läser jag att den som laddar upp video avskriver sig alla tänkbara rättigheter. Förutom att Family.se får använda materialet i vilket sammanhang som helst öppnar avtalstexten även för samma sak när det gäller tredjepartsintressenter. Du får inte en spänn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det troliga är även att det här familjematerialet kommer läggas in i Schibsteds andra nät- och papperstidningar, det vill säga SvD och Aftonbladet. Och hoppsan, helt plötsligt har en kvällstidning en familjesida.

Swedish Research sa...

Jo men vad är barriären mot ev. övriga som ger sig på det? Det som finns är väl "fri" trafik från SvD och Aftonbladet.

Men är barriären svag i övrigt, vilket jag inte kan avgöra, tunnas en sådan fördel ut över tiden.