fredag 29 februari 2008

Hemnet hotar Booli med stämning

I höstas skrev jag om den nya sökmotorn Booli.se som indexerar bostadsannonser på nätet. Bakom initiativet står bland andra Tradera-grundaren Daniel Kaplan. Nu går den största sajten för bostadsannonser på nätet, Hemnet.se, till våldsamt angrepp och uppmanar sina fastighetsmäklare att stämma Booli.se. Uppmaningen kommer från Mäklarsamfundets VD, tillika delägare i Hemnet, i ett internt medlemsbrev. Målet är att ge Hemnet monopol.

Den beska smaken från historien om SF som tvingade sajten Biotider.se att stänga har knappt hunnit försvinna förrän det är dags igen. Och det är inte bara jag som gör den kopplingen. Båda fallen blottlägger en pinsam kunskapslucka hos SF respektive Hemnet om hur webben fungerar. Att motarbeta inkommande länkar till den egna sajten är samma sak som att låsa dörren till en butik och låta kunderna stå kvar på gatan. Vanligen kommer 30 procent eller mer av nättidningarnas besökare från sökmotorer. Det skulle förvåna mig om det finns någon tidningschef som säger nej till de kunderna/läsarna. Hemnet har nästan en miljon besökare per vecka. Alla - utom möjligen då Hemnet och SF - inser vad företagen säger nej till genom sin inställning. Vi har just bevittnat det största strategiska misstaget i företagens historia.

Så här skriver Mäklarsamfundets VD om Booli:
"Just nu har tuppkammarna börjat växa på Hemnets konkurrenter. En sådan som vill ta Hemnets position är www.booli.se, men det finns fler. Den sajten plockar objekten på mäklarföretagens hemsidor på liknande sätt som Allt om Bostad gjorde. Det första man ska göra – om man hittar sina objekt på Booli är att tillskriva Booli och meddela att man inte tillåter att de visar objekten eftersom det föreligger ensamrättsuppdrag – ett avtal som innebär att man har ensamrätt på marknadsföringen. Det andra steget är tekniska åtgärder på hemsidan som förhindrar att man plockar ut dina objekt. Tredje steget är att stämma på databasintrång (om man använder i stort sett alla dina objekt) alternativt upphovsrätt om man använder dina bilder."

Hemnet ägs i lika delar av Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet och de båda mäklarföretagen Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling. I praktiken är de båda mäklarföretagens makt större än så eftersom är de är en del av de andra ägarna. En person med god insyn i branschen säger till Networkers.se:
– Genom att få Hemnet i monopolställning men samtidigt hindra vidareutveckling av Hemnet kommer mäklarnas egna sajter i förlängningen att få större fokus. Det gynnar naturligtvis bara de riktigt stora, de små får ju inte mycket trafik till sina hemsidor. Därmed tvingar man ut små mäklare från marknaden med motiveringen att man skyddar dem. Visst är det vackert?
En annan källa uppger för Networkers.se att mäklare hotats med uteslutning ur branschorganisationen för att de annonserar sina objekt på andra sajter än Hemnet. VD:ns medlemsbrev talar samma språk:

"Det är svårt att förstå att någon medvetet skulle vilja stärka Hemnets konkurrenter genom att visa sina objekt på andra marknadsplatser och därmed riskera att offra Hemnets position och den långsiktiga förmågan att pressa kostnaderna för mäklarkårens nätannonsering till noll. Hemnets stora framgång bygger främst på mäklarkårens solidaritet och vilja att samverka."

I forum på nätet vittnar fler om hur Hemnet med hjälp av advokater försöker tysta och lägger ner allt som snuddar vid deras verksamhet (1, 2).

Hemnets senaste agerande har fått Konkurrensverket att reagera. Till Realtid.se säger Jacob Bolin, handläggare på Konkurrensverket, att Hemnet kan ha brutit mot konkurrensreglerna.
– Generellt ska en branschförening akta sig för att styra sina medlemmar på marknaden. För att undvika konkurrensbegränsande effekter bör varje företag agera på egen hand, säger Jacob Bolin.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant och träffsäker analys. Låt mig gissa att din källa är antingen på Svensk Fast eller Fastighetsbyrån? De är inte helt uppskattade bland oss "övriga" mäklare.

Till samfundets försvar kan man nog säga att slaget mot de mellanstora och mindre mäklarna antagligen inte är med flit, men effekten blir dock densamma. Bygga bra webb är dyrt, och alla har inte råd vilket kan vara förödande för ett byrås varumärke (=intag/försäljning).

Värt att nämna är dock att det flera i branchen som inte uppskattar samfundets utspel. Jag är iaf en av dem.

/The Agent

Magnus Hedberg sa...

Vet inte om jag håller med om liknelsen med SF. Biotider försökte inte tjäna pengar på SFs information, det fanns ingen äkta konkurrenssituation mellan SF och Biotider.

När det gäller Hemnet och Booli, konkurrerar de om samma information. I den diskussionen är ju SF de enskilda mäklarna, inte Hemnet (Booli skrapar inte Hemnet utan de enskilda mäklarnas webbplatser).

Sättet som Hemnet bemöter konkurrensen på känns dock tvivelaktig, det håller jag fullt med om. Men parallellen till SF haltar lite.

Anonym sa...

En säljare som väljer mäklare bör kolla om det tilltänkta mäklarföretaget agerar på detta sätt. Som säljare vill jag ju att annonsen ska synas så mycket som möjligt.