tisdag 4 mars 2008

Internet på vardagar, papper till helgen

Under rubriken "Hej då papperstidningen" skrev jag för en tid sedan ett inlägg på Networkers.se där jag berättade att jag sagt upp mina tjänsteprenumerationer på papperstidningen (Barometern och Smålandsposten). I ett uppföljande inlägg föreslog jag en lista på åtgärder som kan göra papperstidningen mer attraktiv. Som en punkt efterlyste jag flexiblare abonnemangsformer.
En tidning som lyssnat på min bön är dagstidningen Dagen som nyligen lanserat ett abonnemang som kallas ekosmart. Att prenumerera med ekosmart innebär att du läser tidningen på nätet (PDF) tisdag-torsdag och på fredagar får prenumeranten pappersversionen hem i sin brevlåda.
– Vi tror vi hittat ett modernt sätt att läsa tidningen, säger Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund i ett pressmeddelande.
En tolv månaders ekosmartprenumeration är 689 kronor billigare än en traditionell prenumeration (990 kronor respektive 1679 kronor för helår). Att månadsprenumerera med autogiro kostar 85 respektive 146 kronor.

En viktig faktor som lockat Dagen att ta steget att laborera med sina abonnemangsformer är möjligheten att få nätupplagan (PDF) inräknad i TS-statistiken. Enligt Dagens pressmeddelande är tidningen först i landet med att slå ihop PDF- och pappersprenumeranter.

Dagens initiativ att se över abonnemangsformerna är lovvärt. Däremot är jag tveksam till att låsa in information som abonnemanget ekosmart innebär. För att nå reportage, familjesidor och del annat material krävs en inloggning. Jag menar att annonserna ska betala läsningen i första hand, inte prenumerationsavgifterna. Nyhetsflödet är däremot gratis.
Glädjande också att TS accepterat PDF-tidningen i sin statistik även om den läsningen ofta är marginell. Målet måste i stället vara att på sikt slå samman hela webbtrafiken med papperssiffrorna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt, men framför allt måste papperstidningar bättre på vardagar. Tjockare, mer läsning, mer analys och mer av allt. Och viktigast av allt är att de måste överge den gamla idén om att inte komma ut på helgdagar (julafton, allhelgonahelgen, påsk etc). Det är ju då man har tid att läsa. Do or die.
//henrik :-)

Anonym sa...

Korrektion: framför allt måste papperstidningar bättre på helger

Sorry,
//henrik